Szef MON z wizytą w Korei Południowej. Rollout pierwszego FA-50 dla Polski
Rozmówcami szefa MON będą jego południowokoreański odpowiednik Lee Jong-sup, odpowiadający za program zakupów obronnych minister Eom Dong-hwan, a także zastępca szefa doradcy bezpieczeństwa Lim Jong-deuk. Jak zapowiedział resort obrony, w czasie tych spotkań zostanie omówiona dalsza współpraca wojskowa pomiędzy Polską i Koreą Południową. W środę, 7 czerwca minister Błaszczak weźmie udział w rollout (uroczystym wyprowadzeniu) z zakładów KAI Factory pierwszego samolotu FA-50 Fighting Eagle z kontraktu dla Polski.
Polecany artykuł:
Ministrowie obrony obu państw będą też obserwować szkolenia ogniowe z wykorzystaniem systemu artylerii rakietowej K239 Chunmoo oraz samobieżnej armatohaubicy K9. Polska kupiła od Korei oba te systemy, podobnie jak czołgi K2. Ministrowie podpiszą porozumienie o powołaniu wspólnej polsko-koreańskiej rady ds. współpracy w sprawach obronnych i przemysłów obronnych. W programie wizyty jest pierwsze posiedzenie tej rady, której będą przewodniczyć szefowie resortów obrony. Będzie się ona składać z sześciu komitetów roboczych, których głównym zdaniem będzie zacieśnianie współpracy wojskowej, edukacji i badań badawczo-rozwojowych.
Plan wizyty przewiduje również spotkania z przedstawicielami koreańskiego przemysłu zbrojeniowego, których wiodącym tematem będzie przyspieszenie wzmocnienia potencjału obronnego Wojska Polskiego z udziałem polskiego przemysłu obronnego we współpracy z koncernami koreańskimi.
We wrześniu ub.r. szef MON zatwierdził dwie umowy wykonawcze na zakup lekkich samolotów bojowych FA-50, których Polska zamówiła 48 egzemplarzy.
Jedna z umów dotyczy zakupu 12 samolotów w obecnie dostępnej wersji, używanej przez koreańskie lotnictwo wojskowe; druga przewiduje dostawę 36 maszyn w wariancie zgodnym z wymaganiami polskich Sił Powietrznych. 12 samolotów w dostępnej konfiguracji zostanie dostarczonych w bieżącym roku; dostawy 36 kolejnych przewidziano na lata 2025-28. Kontrakty zawierają także szkolenie, wsparcie logistyczne i techniczne. Łączna wartość umów to 3 mld dolarów: 700 mln dolarów za 12 pierwszych maszyn i 2,3 mld USD za samoloty w specjalnej wersji dla Polski.