Tematem przewodnim konkursu jest wojna, która toczy się w sferze informacyjnej na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej, militarnej, energetycznej czy społecznej.
- Dziś orężem walki jest informacja. Wojna toczy się w sieci. Organizując konkurs chcemy zachęcić Was - internautów do włączenia się w propagowanie idei publikowania i udostępniania w sieci sprawdzonych i wiarygodnych informacji. Za jakość treści odpowiedzialni jesteśmy my wszyscy – powiedziała Anna Gwozdowska, redaktor serwisu factcheckingowego PAP FakeHunter i jedna z organizatorek konkursu.
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie szkół podstawowych, średnich, studenci, nauczyciele, edukatorzy i internauci, którzy są świadomi zagrożeń związanych z dezinformacją i chcą to zmieniać.
Pierwsza konkurencja „Polowanie na fake newsy” polega na szukaniu fałszywych informacji dotyczących m.in.: wojny w Ukrainie, rosyjskich działań militarnych i politycznych. W drugiej konkurencji #FakeHunter Detektyw Foto-Wideo uczestnicy konkursu wcielą się w rolę detektywa, którego zadaniem będzie wyszukanie w sieci zmanipulowanych zdjęć i treści wideo, i udowodnienie, że są one fałszywe, dołączając źródło pochodzenia materiału.
Trzecia konkurencja „Jak uczyć walki z fejkami” to propozycja dla wszystkich, a szczególnie dla nauczycieli, wychowawców i edukatorów. Zadanie konkursowe polega na przedstawieniu pomysłu, jak skutecznie uczyć weryfikacji informacji i jak docierać z wiedzą dotyczącą krytycznego myślenia i przeciwdziałania dezinformacji do różnych grup społecznych.
Na zespoły, które zdobędą najwięcej punktów w pierwszej i drugiej konkurencji łącznie, czekają nagrody finansowe w wysokości: I miejsce – 8 tys. zł, II miejsce – 6 tys. zł, III miejsce – 3 tys. zł. Za najciekawszy pomysł edukacyjny można wygrać czytnik e-book.
Szczegóły konkursu i regulamin dostępne są na stronie: https://fake-hunter.pap.pl/challengeVII
Konkurs jest organizowany po raz 7. przez Polską Agencję Prasową. Partnerami wydarzenia są: Centrum GovTech oraz Państwowy Instytut Badawczy NASK. Patronat medialny nad konkursem objął portal CyberDefence24.