Płatny urlop wypoczynkowy przysługuje każdemu pracownikowi zatrudnionemu w ramach umowy o pracę. Liczba dni wolnych w danym roku uzależniona jest od kilku czynników m.in. stażu pracy, lat dotychczasowej edukacji (ukończonego wykształcenia) oraz przysługujących ustawowych dodatkowych dni urlopu.
Jak czytamy na portalu PulsHR.pl., na początku lipca Sejm przyjął nowelizację ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
"Nowela mówi o przyznaniu niektórym pracownikom PIP - wykonującym czynności kontrolne i posiadającym co najmniej dziesięcioletni staż pracy na stanowiskach związanych z wykonywaniem tych czynności - prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 6 dni roboczych, zaś po 20 latach - 12 dni"
- podaje serwis.
Będzie dodatkowy urlop dla pracowników PIP
Zgodnie z Kodeksem pracy każdemu pracownikowi przysługuje płatny urlop wypoczynkowy, którego czas zależy od stażu pracy. "20 dni w roku mogą wypoczywać pracownicy, którzy pracują krócej niż 10 lat, zaś 26 dni do dyspozycji mają osoby, które przepracowały co najmniej 10 lat" - przypomina PulsHR.pl.
Wydłużenie przewidzianego kodeksem pracy urlopu wypoczynkowego możliwe jest ze względu na szczególny stan zdrowia, specyficzny rodzaj wykonywanej wcześniej działalności lub szczególny charakter wykonywanej obecnie pracy. Do osób w ten sposób uprzywilejowanych należą:
- osoby niepełnosprawne,
- nauczyciele,
- inwalidzi wojenni oraz kombatanci,
- pracownicy socjalni,
- sędziowie oraz prokuratorzy.