Zakupy internetowe coraz popularniejsze
Zarówno w Polsce, jak i na Świecie zakupy internetowe, zwłaszcza na rynku ubrań, gadżetów, sprzętu elektronicznego są coraz popularniejsze. W segmencie tradycyjnych zakupów pozostaje już jedynie dominująca rola w handlu żywnością, którą kupujemy w sklepach stacjonarnych. W Polsce główną platformą sprzedażową online był jeden z portali, który już od ponad dwóch dekad utrzymuje się na rynku i pokonała w naszym kraju amerykańskie wielkie koncerny sprzedażowe. W ostatnich latach jednak, zwłaszcza od pandemii dużą popularność i konkurencję (nie tylko w Polsce, ale i w USA) tworzą chińskie platformy sprzedażowe, takie jak AliExpress, Temu, czy Shein.
Temu i Shein z zagrożoną pozycją na rynku?
Zmiana na stanowisku prezydenta Stanów Zjednoczonych, to także wymiana całej administracji, ale i polityki kraju. Prezydent Donald Trump mimo, że jest na stanowisku zaledwie dwa tygodnie, robi totalne porządki w polityce swojego kraju. W tym w relacjach międzynarodowych. Tak jest między innymi z Chinami, na które zostało podniesione cło. Jednak to nie wszystko, administracja Trumpa planuje znieść tzw. wyjątek de minimis, który powodował, że produkty zamawiane m.in. z Temu, czy Shein były w Stanach Zjednoczonych po bardzo niskich cenach, często niższych od rodzimych produktów.
Europa pójdzie za USA w sprawie chińskich sklepów?
W Unii Europejskiej chińska platforma Temu także nie ma dobrej prasy. Europejska Grupa Ochrony Konsumentów krytykuje platformę za sprzedaż niebezpiecznych, oraz naruszających standardy Unii Europejskiej i jej konsumentów produktów. Chodzi głównie o przebadane w Danii i we Włoszech zabawki i kosmetyki sprowadzane za pośrednictwem tej platformy. Żaden produkt, który przetestowano nie spełniał warunków prawa unijnego. Istnieje także obawa w Grupie, że tania platforma sprzedażowa może doprowadzić do sprowadzania do Europy nielegalnych w Unii produktów. Podobne postępowanie w niedalekiej przyszłości może czekać także platformę Shein.
Oświadczenie Shein
Po publikacji artykułu odezwali się do nas przedstawiciele firmy Shein z prośbą o publikację ich stanowiska w sprawie działań Komisji Europejskiej. - Wspieramy inicjatywy, które zwiększają zaufanie i bezpieczeństwo europejskich konsumentów dokonujących zakupów online. Wierzymy, że równe zasady konkurencji mogą przynieść korzyści całemu sektorowi. Model SHEIN „na żądanie” ma na celu redukcję nieefektywności oraz ograniczanie ilości odpadów materiałów i niesprzedanych produktów, co pozwala nam podążać za trendami i budować przystępną cenowo ofertę. Nasze zespoły ds. regulacji i zgodności w całej UE będą współpracować z partnerami na szczeblu rządów unijnych i krajowych, aby przeanalizować te rekomendacje oraz ustalić, w jaki sposób SHEIN może pomóc wzmocnić branżę i poprawić doświadczenia europejskich konsumentów korzystających z zakupów online - przekazało nam w komunikacie Biuro Prasowe firmy Shein.
Zobaczcie zdjęcia wielkanocnych produktów, które w sklepach pojawiły się w styczniu
