Rok szkolny 2022/23 będzie inny niż wszystkie. To między innymi za sprawą nowego przedmiotu, którego uczyć będą się licealiści. Wydawnictwo Biały Kruk przygotowało pierwszy podręcznik do jego nauki! Autorem książki o tytule "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" jest prof. Wojciech Roszkowski. Kolejny tom, który będzie przeznaczony dla drugoklasistów obejmie lata 1980-2015. Przedmiot od początku wzbudza ogromne kontrowersje. Podzieleni są zarówno rodzice, jak i uczniowie. Tradycyjny WOS będzie obecnie nauczany tylko na poziomie rozszerzonym. Czym różni się nowy przedmiot?
HiT - podręcznik. Co w nim znajdziemy?
Na stronie wydawnictwa czytamy:
Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia. Samo przeczytanie tej książki spowoduje przyswojenie i zapamiętanie części zjawisk oraz tendencji występujących w najnowszej historii Polski oraz świata. Tekst został wsparty prawie pół tysiącem świetnie dobranych ilustracji, w większości unikatowych, tworzących równoległą narrację i niosących także wielką porcję wiedzy.
Absolutną nowością są zastosowane w podręczniku specjalne znaki graficzne, QR-kody, które pozwalają przy pomocy zwykłego smartfonu zagłębić się w dodatkową lekturę źródłową lub obejrzeć projekcję unikatowych materiałów archiwalnych. QR-kodów jest łącznie 39. Można dzięki nim posłuchać np. słów św. Jana Pawła II, Winstona Churchilla, Johna Kennedy’ego, uczestniczyć w konferencji w Poczdamie, w wydarzeniach marcowych albo przeczytać oryginał Listu 34 czy Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Na początku każdego rozdziału zamontowana jest do odsłuchania i obejrzenia kilkuminutowa wypowiedź Autora, którą należy traktować jako dodatek dla zainteresowanych. QR-kody nie zastępują ani nie uzupełniają treści podręcznika.
Połączenie tekstu ubarwionego cytatami, a nawet anegdotami, ciekawych ilustracji i QR-kodów czyni podręcznik niezwykle atrakcyjnym. Historia w takim wydaniu nie może być nudna. Spełnia swój cel zawarty już w starożytnej maksymie, że jest nauczycielką życia.
Zarówno nowy przedmiot, jak i niniejszy podręcznik obejmują również część zagadnień dawnego przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie. Zostały one wplecione w narrację historyczną i nie są pozbawione głębszych refleksji. Przekaz natury politologicznej, socjologicznej czy filozoficznej w kontekście konkretnych zdarzeń powoduje większą przyswajalność zagadnień teoretycznych. Czytelnik-uczeń powinien po tej lekturze zrozumieć, że życie społeczne oraz polityczne nie może być pozbawione wymiaru moralnego. Mało tego, wymiar ten jest najważniejszy.
Polecany artykuł:
HiT - gender, feminizm, Unia Europejska
Szczególnie kontrowersyjne w podręczniku wydają się niektóre fragmenty. Jeden z nich dotyczy ideologii gender:
"Wśród najbardziej popularnych obecnie ideologii politycznych należy scharakteryzować socjalizm, liberalizm, feminizm, ideologię gender, współczesną chadecję, czyli chrześcijańską demokrację, której nie należy jednak utożsamiać z chadecją sprzed 40 lat i więcej". Po tej informacji autor przechodzi do omawiania komunizmu i nazizmu. W podręczniku znajdziemy również rozdział poświęcony polskim stratom na skutek II wojny. światowej. Tam autor wyraża swoją opinię słowami:
"dopiero teraz trwają w Polsce skomplikowane badania nad rozmiarami należytej rekompensaty za te straty, co spotyka się z gwałtownymi protestami polskojęzycznych mediów znajdujących się w rękach niemieckich właścicieli".
Podręcznik jest obecnie jedynym podręcznikiem, który przechodzi resortową procedurę dopuszczenia do użytku szkolnego, co oznacza, że to właśnie z niego korzystać będą wszyscy uczniowie.