Spoofing telefoniczny - co to jest? Takie pytanie warto sobie postawić szczególnie dziś, w dobie częstych oszustw z wykorzystaniem nowych technologii. Angielskie słowo spoofing oznacza "podszywanie się pod kogoś" i to z grubsza na tym polega metoda przestępców. By jednak wyczulić się na próby ataków, należy zrozumieć, w jaki sposób oszuści korzystają ze zmyślonych tożsamości, by za pomocą telefonu i nowych technologii pozbawić nas pieniędzy. Zorientowanie się, że mamy do czynienia ze spoofingiem telefonicznym bywa bardzo trudne i nawet najostrożniejsi mogą dać się oszukać w ten sposób. W dalszej części artykułu dowiecie się, na czym polega zagrożenie.
Spoofing telefoniczny - jak to działa?
Jak oszuści wyprowadzają ofiary w pole dzięki spoofingowi? Umożliwia im to technologia VoIP (Voice over Internet Protocol), czyli przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych lub sieci wykorzystujących protokół IP. VoIP, jak każda technologia, jest narzędziem, które można wykorzystać do różnych celów. Takie połączenia dają więc możliwość zarówno wykonania darmowego telefonu, jak i... oszukiwania ludzi. Dzwoniący może w dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer telefonu, który ma się wyświetlić na ekranie odbierającego połączenie. W ten sposób działają miedzy innymi oszuści podszywający się pod numer 997, o czym pisaliśmy tutaj.
Warto podkreślić, że sama podmiana numeru nie jest przestępstwem. To narzędzie groźne staje się dopiero w rękach oszustów, którzy zadzwonią na przykład z numeru naszego banku. Takie rozmowy wyglądają podobnie - dzwoniący ostrzega nas na przykład o wykryciu próby włamania na nasze konto. Działając pod wpływem strachu, ulegamy jego kłamstwom i dajemy sobą manipulować. Oszuści często proszą podczas takiej rozmowy o zainstalowanie aplikacji zdalnego pulpitu, by podejrzeć nasze działania.
Jak nie paść ofiarą spoofingu telefonicznego?
Właściwie jedynym sposobem na unikniecie tego typu zagrożeń jest czujność i panowanie nad emocjami. Słuchając tego, co mówi nam dzwoniący, możemy się domyślić, czy mamy do czynienia ze złodziejem. Jeśli odkryjemy coś podejrzanego, najlepiej się rozłączyć i samemu zweryfikować prawdziwość słów dzwoniącego (na przykład kontaktując się z naszym bankiem). Pamiętajmy, że pracownik banku nie może prosić nas o podanie haseł, danych wrażliwych lub instalację oprogramowania. To samo tyczy się policji i wszystkich innych służb.