Nowy przewodnik „Skateparki — od projektu do utrzymania” zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące standardów budowy skateparków, rekomendowanych materiałów oraz najlepszych praktyk w zakresie projektowania. Publikacja pomoże w eliminacji błędów projektowych oraz dostarczy inwestorom i zarządcom praktycznych porad związanych z budżetem, konserwacją i utrzymaniem obiektów. Stosowanie się do zawartych w przewodniku zaleceń nie tylko ułatwi pozyskanie dofinansowania z Ministerstwa Sportu i Turystyki, ale przede wszystkim pozwoli na realizację skateparków spełniających najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.
Problemem, który stał się punktem wyjścia do stworzenia przewodnika, jest brak jednolitych standardów i rzetelnej kontroli bezpieczeństwa podczas budowy skateparków. Niedostosowanie projektów do norm może prowadzić do poważnych wypadków, skutkujących urazami, a nawet zagrożeniem życia użytkowników. Konsekwencje te dotykają nie tylko poszkodowanych, ale także wykonawców, inwestorów i zarządców, którzy mogą ponosić odpowiedzialność prawną i finansową. Dodatkowo urzędnicy realizujący inwestycje ze środków publicznych ryzykują zarzuty niewłaściwego gospodarowania funduszami przez społeczność.
Szacuje się, że ok. 70% obiektów oddawanych do użytku posiada niezgodności z normami, z czego na ok. 15-20% z nich występują niezgodności — mówi Magdalena Berlińska ekspertka ds. bezpieczeństwa placów zabaw oraz Prezes Zarządu CKPZ. - Brak spełnienia norm bezpieczeństwa podczas budowy skateparków i innych obiektów rekreacyjnych, a także brak rzetelnej kontroli odbiorowej, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Część niezgodności z normami może bowiem prowadzić do poważnych urazów, a nawet kalectwa czy śmierci. - podkreśla.
Normy wyznaczają nam pewne standardy odległości, wysokości i proporcji dla różnych elementów, których musimy się trzymać, aby obiekt był możliwie jak najbardziej bezpieczny — dodają projektanci skateparków z biura Slo Concept. - Najczęstsze błędy projektowe wynikają z braku wiedzy oraz doświadczenia w jeździe na tego typu obiektach. Sama wiedza techniczna nie wystarczy, należy mieć wiedzę wynikającą z praktycznego korzystania z takich obiektów, wtedy taki projekt będzie kompletny pod kątem bezpieczeństwa i funkcjonalności. Na samych obiektach znajduje się wiele detali, które nie zwrócą uwagi osoby, która nie jeździ po skateparku — dodają eksperci.
Przewodnik zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące budowy nowoczesnych skateparków, w tym konstrukcji, nawierzchni i materiałów. Podpowiada, jak unikać błędów projektowych wpływających na bezpieczeństwo i funkcjonalność obiektu. Zawiera praktyczne porady dla inwestorów i zarządców dotyczące budżetu, konserwacji i utrzymania, a także cenne wskazówki dla architektów i projektantów, pomagając w tworzeniu zgodnych z normami obiektów sportowych.
Lektura poradnika może przede wszystkim podwyższyć świadomość inwestorów, że projektowanie i budowa skateparków nie jest sprawą łatwą i nie należy do niej podchodzić wyłącznie z technicznego punktu widzenia. Równie ważny jest udział w tym procesie czynnych użytkowników skateparków, których doświadczenie ma kluczowe znaczenie przy projektowaniu funkcjonalnego obiektu. - zaznacza Magdalena Berlińska z CKPZ.
Ważne jest, aby nasze dzieci oraz wszyscy użytkownicy mieli dostęp do bezpiecznych i nowoczesnych miejsc do uprawiania sportów, które dynamicznie rozwijają się w miastach. - podsumowują projektanci z biura Slo Concept. - Przewodnik wyjaśnia, jak powinny wyglądać dobrze zaprojektowane skateparki, zwracając uwagę na aspekty jakości i funkcjonalności. Skatepark to specjalistyczna przestrzeń wymagająca doświadczenia w jeździe i świadomego podejścia projektowego. Sporty ekstremalne, obecnie olimpijskie, podkreślają konieczność projektowania obiektów na najwyższym poziomie, dbając o bezpieczeństwo i rozwój przyszłych pokoleń — zaznaczają eksperci.
Publikacja jest dostępna do pobrania bezpłatnie na stronie Ministerstwa Sportu.
Wykonanie opracowania powierzono firmie Techramps z Krakowa, która od 22 lat projektuje i buduje skateparki w Polsce i za granicą. Do tej pory zrealizowała ponad 1500 projektów na całym świecie, w tym w Chile, Norwegii, Grecji, Dubaju i Izraelu. Posiada certyfikaty TÜV na swoje urządzenia skateparkowe, potwierdzające ich jakość i bezpieczeństwo. Ich realizacje były wielokrotnie nagradzane – w 2015 roku skatepark w Olkuszu zdobył tytuł „Sportowego Obiektu Roku”, a w 2023 roku skatepark w Brzeszczach otrzymał wyróżnienie w konkursie „Modernizacja Roku & Budowa XXI” w kategorii „Obiekty sportu i rekreacji”.
Informacja prasowa