Donald Tusk spotkał się z Ursulą von der Leyen. Zapowiada deportacje cudzoziemców

i

Autor: Marcin Gadomski/Super Express Donald Tusk spotkał się z Ursulą von der Leyen. Zapowiada deportacje cudzoziemców

Polityka

Rząd szuka rozwiązań łagodzących skutki ceł Trumpa nałożonych na branżę motoryzacyjną

2025-04-08 18:20

Premier Donald Tusk zwołał pilne spotkanie z przedstawicielami branży motoryzacyjnej w związku z wprowadzeniem nowych ceł przez administrację prezydenta Trumpa. Rząd szuka rozwiązań, które zminimalizują negatywne skutki tych decyzji dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego. W spotkaniu uczestniczyli również minister finansów Andrzej Domański, szefowa resortu przemysłu Marzena Czarnecka oraz minister rozwoju Krzysztof Paszyk.

Reakcja rządu na nowe cła

Premier Tusk podkreślił, że celem spotkania jest wypracowanie rekomendacji do działań na arenie europejskiej, które zredukują negatywne skutki ceł.

Premier zwrócił się do uczestników spotkania z prośbą o sugestie, które mógłby przedstawić Komisji Europejskiej, aby chronić polski przemysł i branżę motoryzacyjną. "Zależy mi żebyście mi powiedzieli, co mogę zrobić, jakie mam formułować sugestie wobec KE, które mogłyby chronić polski przemysł i branżę motoryzacyjną" - powiedział Tusk.

Wpływ ceł na polską gospodarkę

Minister finansów Andrzej Domański zwrócił uwagę na istotny wpływ decyzji amerykańskiej administracji na światową gospodarkę. "Widzimy to już w ostatnich dniach na rynkach, na giełdach - spadające indeksy, spadające ceny surowców, takich jak ropa czy miedź, które pokazują, że pojawia się dużo obaw, (...) jak będzie rozwijała się światowa gospodarka w najbliższych kwartałach, latach" - powiedział Domański.

Domański podkreślił, że Stany Zjednoczone są ósmym największym rynkiem eksportowym dla Polski, a pod względem wartości dodanej – drugim. Branża motoryzacyjna stanowi ważny element polskiego eksportu, generując 8% PKB i zapewniając znaczące zatrudnienie.

Szczegóły dotyczące ceł i ich wpływu na branżę

Marzena Czarnecka, szefowa resortu przemysłu, poinformowała, że 25% cła na importowane do USA samochody i lekkie ciężarówki pośrednio dotyczą produkowanych w Polsce części i akcesoriów samochodowych, których wartość w 2024 roku wyniosła 311 mln dolarów. "Wprowadzenie tych ceł stanie się pośrednio odczuwalne" - dodała.

Działania na forum europejskim i propozycje branży

Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii, zapewnił o aktywności polskiego rządu na forum europejskim w celu minimalizacji negatywnych skutków wprowadzenia nowych stawek celnych.

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś podkreślił kluczową rolę branży motoryzacyjnej dla polskiej gospodarki. "Zmniejszenie eksportu europejskich samochodów na rynek amerykański oznacza, że mniejsze będzie zapotrzebowanie na komponenty produkowane w Polsce" - zauważył.

Faryś zaproponował utworzenie zespołu na najwyższym szczeblu, który na bieżąco zajmowałby się problemami sektora motoryzacyjnego. "Branża motoryzacyjna prosi o wsparcie, żebyśmy mogli być dalej konkurencyjni, a za 5, 10, 15 lat mogli z dumą mówić, że branża motoryzacyjna jest jedną z najważniejszych w Europie" - podkreślił.

Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Tomasz Bęben zwrócił uwagę na znaczenie jedności Unii Europejskiej w negocjacjach ze stroną amerykańską. "Tylko wtedy będziemy równorzędnym partnerem w negocjacjach z prezydentem Trumpem" - stwierdził.

Wyzwania i szanse dla polskiej motoryzacji

Bęben wskazał również na szanse dla europejskiego, w tym polskiego sektora motoryzacji, takie jak zawarcie umowy handlowej z krajami Mercosur. Zwrócił także uwagę na rozwiązania legislacyjne, które utrudniają działalność branży motoryzacyjnej.

Wprowadzone cła stanowią wyzwanie dla polskiej branży motoryzacyjnej, jednak rząd podejmuje działania mające na celu zminimalizowanie negatywnych skutków i wsparcie sektora w utrzymaniu konkurencyjności.