Specustawa przewiduje, że w roku szkolnym 2021/2022 na stanowisku pomocy nauczyciela, o którym mowa w art. 165 ust. 8 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, może być zatrudniona osoba niemająca obywatelstwa polskiego, jeżeli posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym pomoc uczniowi, który nie zna języka polskiego albo zna go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki. Nie stosuje się wymogu znajomości języka polskiego potwierdzonej dokumentem - czytamy na łamach Prawo.pl.
Portal jednocześnie przypomina, że zasady zatrudniania asystentów określa Prawo oświatowe, które przyznaje osobom niebędącym obywatelami polskimi i nieznającym języka polskiego albo znającym go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia. Taką osobę zatrudnia się w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły.
Pomocnik nauczyciela nie musi mieć ani wyższego wykształcenia, ani wykształcenia pedagogicznego. Jego zadaniem jest przede wszystkim pomoc w tłumaczeniu, pośredniczenie w kontaktach pomiędzy szkołą a opiekunami szkolnymi dziecka oraz wsparcie w zniwelowaniu problemów wynikających z różnic programowych. Zadaniem asystenta jest też dbanie o integrację społeczności szkolnej.
O szybkie zatrudnianie asystentów międzykulturowych apelowały środowiska oświatowe - rekomendowały to m.in. OSKKO i Związek Nauczycielstwa Polskiego, który oprócz tego chce bezpłatnych szkoleń dla pedagogów. Doświadczenia nauczycieli, którzy pracowali już z uchodźcami potwierdzają, że asystenci międzykulturowi się sprawdzają.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!