Dane opublikowane w 2021 roku przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) wskazały na znaczący spadek konsumpcji piwa. W 2020 r. osiągnęła ona poziom 93,6 litra na jednego mieszkańca, czyli wartość najniższą od 10 lat. W 2021 r. wolumen piwa skurczył się o ponad 4 proc., co oznacza, że z rynku zniknął ponad milion hl tego napoju. Piwo jest w tej chwili na najniższych poziomach sprzedaży na przestrzeni co najmniej 10 lat
MALEJE SPRZEDAŻ PIWA: WINNA CENA?
Wyniki ciągną w dół alkoholowe lagery, które stanowią ponad 80 proc. całego rynku piwa. Ten segment alkoholi zalicza głęboki spadek. Minusowych wyników w ramach tej kategorii nie były w stanie zrównoważyć wzrosty piw smakowych i specjalności. Polacy piją coraz mniej piwa, czy winna temu jest także cena najpopularniejszych piw? Rozpędzająca się inflacja, drożejące surowce, opakowania, energia, gaz, paliwa, transport i koszty pracy - to wszystko wpływa na to, iż piwo w ostatnich latach znacznie drożeje. Mimo tego, iż drożeje branża piwowarska nadal nie może wyjść na swoje. Wszystkie te problemy sprawiły, iż wartość sprzedaży piwa spadła o 0,9 proc. - po raz pierwszy od 2017 roku.
- W ciągu jednego roku rynek zmniejszył się o milion hektolitrów. Jeżeli spojrzymy na ostatnie trzy lata, to w 2021 roku mieliśmy o 5 mln hektolitrów mniej piwa na rynku niż w 2018 roku. To jest jeden miliard butelek mniej. Piwo jest w tej chwili na najniższych poziomach sprzedaży na przestrzeni co najmniej 10 lat - wylicza Bartłomiej Morzycki, cytowany przez agencję Newseria Biznes. Piwo jest w tej chwili na najniższych poziomach sprzedaży na przestrzeni co najmniej 10 lat.
Browarnicy apelują o wycofanie się z planów dalszego podwyższania akcyzy o 5 proc. do 2027 roku. Szansy na lepsze wyniki w 2022 roku upatrują w zakończeniu pandemicznych obostrzeń i w pogodniejszym sezonie piwnym niż rok temu.
POLACY CORAZ CZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ... PIWA BEZALKOHOLOWE!
W 2021 roku wartość sprzedaży piw bezalkoholowych osiągnęła 1,17 mld złotych, o 157 mln więcej niż w roku poprzednim. W ubiegłym roku, o ponad 20% wzrosła także sprzedaż piw top i ultra premium, jednak stanowią one, w porównaniu z masowymi lagerami, mały wycinek rynku.Miniony rok potwierdził długotrwały trend spadkowy dla piwa, uwarunkowany splotem kilku negatywnych zjawisk, czyli pandemii, inflacji i podatków.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!