Nadmierne korzystanie przez dzieci z urządzeń ekranowych, takich jak telefony czy tablety, to coraz poważniejszy problem społeczny. Ekrany służą nie tylko do nauki. W badaniu przeprowadzonym przez agencję badawczą SW RESEARCH na pytanie o to, co jest główną motywacją rodziców do tego, by udostępniać dzieciom urządzenia ekranowe, niemal połowa badanych stwierdziła, że dzieci korzystają z tego typu urządzeń do zabawy i odpoczynku (49%) oraz do nauki (41%). Alarmujący wydaje się jednak fakt, że niemal co trzecia osoba wskazała telefon albo smartfon jako alternatywę wtedy, kiedy dziecko się nudzi (35%) lub kiedy dorośli nie mają czasu się nim zająć (18%). Wyłania się z tego obraz trudności, jakie dzieci mogą mieć z samodzielną zabawą oraz brakiem pomysłów ze strony ich opiekunów.
Chcemy pomóc rodzicom i opiekunom właściwie nawigować dzieci w internetowym gąszczu, dlatego rozpoczynamy akcję społeczną „Dziecko w sieci”, która będzie budować świadomość na temat tego, jak zgubny wpływ na dzieci może mieć nadmierne i niekontrolowane korzystanie z Internetu, pokaże alternatywne sposoby spędzania czasu, w oderwaniu od urządzeń ekranowych oraz będzie miała realny wpływ na wsparcie działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę służących poprawie bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Temu problemowi zadedykowaliśmy najnowszą odsłonę naszej akcji “Kawa z mocą pomagania”, w ramach której część zysku ze sprzedaży naszej kawy, przekażemy na rzecz Fundacji
- mówi Rafał Droździak, szef działu Marketingu i Komunikacji w Circle K.
Dodatkowym elementem, o który zostali zapytani respondenci, była weryfikacja tego, w jaki sposób dzieci korzystają z telefonów i smartfonów w trakcie jazdy samochodem. Jak wynika z badania SW RESEARCH niemal co trzeci respondent wskazał, że jego dziecko korzysta z telefonu lub tabletu w trakcie jazdy samochodem (28%). W zdecydowanej większości dzieci samodzielnie trzymają urządzenie w ręku lub na kolanach (64%). 15% badanych wskazało, że urządzenie jest wówczas zamocowane w zagłówku fotela pasażera lub w specjalnym uchwycie samochodowym (12%)
Nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych, w tym telefonów, szczególnie w młodym wieku może spowodować pogorszenie pamięci, problemy z koncentracją, a w efekcie trudności w szkole. Dzieci mogą mieć problem z czytaniem, ze zrozumieniem tekstów, ubożeje również ich język
– mówi Łukasz Wojtasik - Ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci online z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Co więcej, jak wynika z badań FDDS, ponad połowa (54%) młodych ludzi miała kontakt z niebezpiecznymi treściami w Internecie. Niemal co trzeci (32%) widział w sieci rzeczywiste sceny okrucieństwa i przemocy, zaś co czwarty – treści dotyczące sposobów samookaleczania (26%), materiały pornograficzne (25%) lub zachęcające do obrażania innych czy dyskryminujące (24%).
Co możemy zrobić, aby temu przeciwdziałać?
Sama rozmowa z dzieckiem na temat bezpieczeństwa nie wystarczy. Musimy, jako rodzice, naprawdę być obecni w życiu dziecka, naprawdę to kontrolować, bo inaczej ekrany zawsze wygrają
– mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Uzależnienie dzieci od Internetu to problem społeczny. Jak wynika z danych FDDS, średnio dzieci korzystają z nich przez 6 godzin dziennie, w weekendy 7 godzin. Dlatego tak ważne jest to, że każdy może włączyć się w działania, które wspierają akcje na rzecz dzieci i ich bezpieczeństwa w cyfrowym świecie oraz edukację. Wystarczy kupić kawę lub inny napój z kawiarki na stacji Circle K z kartą EXTRA, a 10% zysku z ich sprzedaży zostanie przekazane na wsparcie działań profilaktycznych i edukacyjnych prowadzonych przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, w tym przypadku programu “Sieciaki”.
W ramach tego programu przygotowujemy książki, słuchowiska, scenariusze zajęć i lekcje. Naszym celem jest to, żeby jak najwięcej dzieci wiedziało, jak unikać zagrożeń i jak korzystać z Internetu w sposób bezpieczny i konstruktywny
– dodaje ekspert FDDS.
Akcja na stacjach Circle K wystartowała 4.12.2024 r. i potrwa do 26.02.2025 r. W jej ramach sieć przekazuje 10% zysku ze sprzedaży kawy i wszystkich napojów z kawiarki (w tym np. gorącej czekolady) z użyciem karty lojalnościowej Circle K Extra na wsparcie programu przeciwdziałania zagrożeniom w Internecie. Sieciaki to edukacyjna inicjatywa, która koncentruje się na bezpiecznym i mądrym korzystaniu przez dzieci z Internetu oraz cyberprofilaktyce. Elementem akcji jest także dedykowany kubek na napoje, który będzie również pełnił funkcję edukacyjną pokazującą zagrożenia płynące z Internetu.
Jesteśmy firmą, dla której ważna jest społeczna odpowiedzialność biznesu, a działania CSR, które prowadzimy realizujemy w myśl przyjętej w ramach firmy strategii zrównoważonego rozwoju. To już szósta edycja podobnych działań prowadzonych na stacjach Circle K, w ramach której część zysku ze sprzedaży kawy przekazujemy na szczytny cel. Wspieraliśmy m.in. PCK, Telefon zaufania, a w tym roku wspólnie z klientami dokładamy cegiełkę do działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
– dodaje Rafał Droździak, szef marketingu i komunikacji w Circle K.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na www.circlek.pl.
Dane i badania na temat funkcjonowania dzieci w Internecie znajdują się na stronie https://fdds.pl/
Inspiracje na ciekawe zajęcia dla dzieci, bez wykorzystania telefonu i tabletu, można znaleźć na stronie programu Sieciaki: https://sieciaki.pl/