Otwarcie EXPO 2025 w Osace. Jak na tle innych krajów wypada polski pawilon?

i

Autor: RICHARD A. BROOKS/AFP/East News

KULTURA I SZTUKA

Otwarcie EXPO 2025 w Osace. Jak na tle innych krajów wypada polski pawilon?

13 kwietnia rozpoczęła się Wystawa Światowa Expo 2025 w Osace. Przez pół roku Japonia będzie gospodarzem wydarzenia, w którym uczestniczy aż 158 państw. W tym gronie wyróżnia się Polska – jej pawilon zwraca uwagę nie tylko architekturą, lecz także jakością prezentacji. To spójna, sugestywna opowieść o dziedzictwie, które inspiruje i zachwyca.

Expo to jedno z najważniejszych cyklicznych wydarzeń na świecie, organizowane od połowy XIX wieku. Jego celem jest prezentacja dorobku państw w dziedzinach kultury, technologii, nauki i zrównoważonego rozwoju. Tegoroczna edycja – druga w historii Japonii – odbywa się w Osace, na sztucznie usypanej wyspie Yumeshima. Przez najbliższe miesiące teren o powierzchni 155 hektarów stanie się miejscem spotkań, rozmów i wymiany doświadczeń na skalę międzynarodową.

Polska zdecydowała się na budowę własnego pawilonu – autonomicznej przestrzeni, w której można swobodnie opowiedzieć o tożsamości i potencjale naszego kraju. Projekt już został dostrzeżony na arenie międzynarodowej – The New York Times umieścił polski pawilon na liście 25 najważniejszych punktów Expo 2025.

Architektura, która zaprasza do środka

Projekt przygotowany przez Alicję Kubicką i Borję Martíneza z pracowni Interplay Architects przyciąga wzrok spiralną formą i drewnianą elewacją. Zgodnie z zamysłem twórców, ta dynamiczna bryła symbolizuje falę kreatywności, która rozchodzi się z Polski na świat. Budynek został usytuowany w otwartym narożniku wyspy – widoczny z różnych perspektyw, zmienia się wraz z ruchem odwiedzających.

W centrum pawilonu znalazła się sala koncertowa, inspirowana muzyką Fryderyka Chopina. Codzienne recitale – trzy razy dziennie przez sześć miesięcy – nadają temu miejscu wyjątkowy rytm. Wszystkie pozostałe przestrzenie ekspozycyjne zostały rozmieszczone wokół niej, tworząc przemyślaną ścieżkę narracyjną.

Technologia zakorzeniona w naturze

Wewnątrz pawilonu na odwiedzających czekają interaktywne i poetyckie instalacje. Wystawa "Spirit Plant" autorstwa Marcina Ignaca umożliwia stworzenie własnej cyfrowej rośliny inspirowanej polskimi ziołami i zapisanie jej na telefonie. Projekt "Generations" pokazuje, jak wygląda generatywna sztuka oparta na tych kompozycjach, a animowany zielnik "Siedem Ziół" nawiązuje do tradycji zielarskiej i polskiej szkoły ilustracji.

Z kolei "Najbardziej polski krajobraz" to propozycja Szymona Peplińskiego i Wiesława Bartkowskiego – instalacja wykorzystująca sztuczną inteligencję do tworzenia wizualizacji, które przypominają idealne pejzaże znane z dzieciństwa lub wyobrażeń.

Dźwięki, które wyciszają

Szczególne miejsce zajmuje instalacja "Aura" – cyfrowo sterowana orkiestra złożona z dziesiątek szczoteczek wykonanych z naturalnych materiałów. Ruch i tarcie wydobywają dźwięki inspirowane muzyką Chopina, tworząc przestrzeń kontemplacji i wyciszenia. Wśród efektownych, często hałaśliwych wystaw innych państw, polska Aura wyróżnia się skupieniem na zmysłach i materii.

Uzupełnieniem tej narracji jest projekt "Wersy", w którym wyeksponowano setki haiku autorstwa polskich poetów. To subtelny ukłon w stronę japońskiej kultury i próba budowania poetyckiego mostu między krajami.

Pawilon Polski w Osace to nie tylko estetyczna realizacja – to spójna opowieść o kraju, który potrafi łączyć tradycję z nowoczesnością, subtelność z technologią, lokalność z uniwersalnością. To opowieść, którą warto zobaczyć – i zapamiętać. EXPO 2025 potrwa do 13 października 2025 r.

Źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Magazyn WhiteMAD

Byliśmy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dzieje się!