S11 Piła Szczecinek

i

Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Wydarzenia

Oto plan GDDKiA na kolejne lata. Gdzie i kiedy powstanie 238 km nowych tras?

2023-10-09 16:30

S10 ze Szczecina do Piły i S8 z Wrocławia do Kłodzka – to tu zgodnie z panami GDDKiA już w najbliższych latach toczyć się będą prace nad kolejnymi odcinkami tras. Jeszcze w najbliższych tygodniach rozpoczną się poszukiwania wykonawców 25 odcinków o łącznej długości 238 km.

Spis treści

  1. Nowe inwestycje GDDKiA
  2. S10 między Szczecinem i Warszawą
  3. S11 z Górnego Śląska do Koszalin
  4. Z Wrocławia do Kłodzka w godzinę
  5. Przetargi na obwodnice

Nowe inwestycje GDDKiA

Ponad 15 mld zł – właśnie tyle na inwestycje do końca 2023 roku chce wydać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jak wynika z zapowiedzi, w 2024 roku ta kwota ma wzrosnąć o 4,5 mld zł, do 19,5 mld zł – co podnosi tegoroczne wydatki do ponad 28 mld zł. Z kolei w 2025 roku podwyższy się do ok. 25 mld zł. GDDKiA jeszcze jesienią tego roku szukać będzie wykonawców 25 odcinków planowanych odcinków dróg. Gdzie pojawią się nowe odcinki tras?

S10 między Szczecinem i Warszawą

W najbliższym czasie GDDKiA ogłosi w sumie 8 przetargów na budowę trasy ekspresowej S10 ze Szczecina do Piły. 3 z nich są już w trakcie. Mowa o odcinkach Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Recz – Cybowo, Cybowo – Łowicz Wałecki. W sumie będą miały ponad 36 km długości.

Dzięki formule „projektuj i buduj” prace budowlane zaczną się w 2025 roku, po wykonaniu niezbędnej dokumentacji. Ostatecznie mają połączyć Szczecin z Piłą już w 2028 roku. Do końca 2026 roku gotowy ma być odcinek S10 między Bydgoszczą i Toruniem. Prace budowlane mają rozpocząć się w przyszłym roku.

Zgodnie z planami S10 ma połączyć Pomorze Zachodnie z Warszawą na początku kolejnej dekady. Trasa będzie miała około 540 km i będzie można pokonać ją w 5 godzin.

S11 z Górnego Śląska do Koszalin

GDDKiA końca roku ogłosić ma także 2 kolejne przetargi na realizację trasy S11 między Koszalinem a Górnym Śląskiem. Chodzi o fragmenty na północ od Poznania w stronę Obornik. Łącznie będą miały 22 km.

Docelowo ekspresówka znacznie skróci przejazd ze stolicy Wielkopolski nad morze, np. w rejony Kołobrzegu. Od kilku dniu można już jeździć 48-kilometrowym odcinkiem S11 z Koszalina do Bobolic.

Jak zapowiada GDDKiA realizacja trasy ma zostać ukończona w 2030 roku. Kierowcy pokonają odcinek z Górnego Śląska do Kołobrzegu w około 5 godzin. Trasa – razem fragmentem S6 między Koszalinem i Kołobrzegiem – będzie miała 620 km.

Rio Grande: Śmiertelnie niebezpieczna droga do wolności

Z Wrocławia do Kłodzka w godzinę

Zgodnie z planami GDDKiA jesienią ogłoszone zostaną też przetargi na budowę kolejnych odcinków S8 na Dolnym Śląsku. Chodzi o trasę na południe od Wrocławia – do Ząbkowic Śląskich i do Barda. Jeśli założenia zostaną zrealizowane, kierowcy trasę S8 na odcinku do drugiego z miast pokonają już w2028 roku. Dalsze plany zakładają zrealizowanie ekspresówki do Kłodzka na początku przyszłej dekady.

Ostatecznie z Wrocławia do Kłodzka będzie można dotrzeć w niecałą godzinę.

Przetargi na obwodnice

Pozostałe przetargi, które GDDKiA ogłosić ma jesienią mają dotyczyć obwodnic miejscowości. Będzie ich w sumie 12. Wśród planowanych inwestycji są m.in. na Pomorzu – na trasie nr 13 ma powstać druga część obwodnicy Warzymic i Przecławia, z kolei w ciągu drogi nr 25 powstaną obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego.

Wśród zapowiadanych tras znajdują się także obwodnice Kroczyc i Pradeł na drodze nr 78 z Górnego Śląska do Jędrzejowa. Nowe trasy powstaną także na drodze nr 73 – między Tarnowem i Jasłem.

Południowa Obwodnica Warszawy to fuszerka? GDDKiA wprowadzi zmiany