Od 2023 roku każdy płatnik musi posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dzięki temu większość spraw związanych z ubezpieczeniami będzie można załatwić online. W ten sposób można m.in. przekazać wnioski do ZUS czy kontrolować stan rozliczeń z organem rentowym, a nawet zwolnienia lekarskie pracowników.
Czytaj także: Influencerki zapłacą gigantyczne kary? Nowy zakaz wkrótce wchodzi w życie
Do tej pory profil na platformie musieli posiadać płatnicy, którzy rozliczają składki za więcej niż pięć osób. Od 2023 roku ten obowiązek obejmie już niemal wszystkich płatników. Jest tylko jeden wyjątek. Płatnik nie musi zakładać konta na platformie, jeśli upoważnił do swojej roli płatnika inną osobę, np. księgową. Wówczas należy dla danej osoby złożyć pełnomocnictwo w ZUS.
Dostęp do konta może mieć nieograniczona liczba osób, ale należy pamiętać, że w PUE znajdują się dane wrażliwe - zarówno płatnika składek, jak i osób zgłoszonych przez niego do ubezpieczeń.
– Jeśli płatnik składek do 30 grudnia 2022 r. nie aktywuje konta na PUE lub nie przekaże wymaganego upoważnienia np. księgowej, to organ rentowy sam założy mu taki profil do 31 stycznia 2023 r. – odpowiada rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Jak założyć konto PUE?
Żeby założyć profil na PUE ZUS:
- Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
- Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
- Wybierz sposób rejestracji: za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna), za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
- samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.
Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport