Pierwszy rok obowiązywania przepisów o konfiskacie auta
Od 14 marca 2024 roku obowiązują przepisy przewidujące obligatoryjne orzeczenie przepadku pojazdów. Nietrzeźwy kierowca z co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi musi liczyć się z utratą samochodu, niezależnie od tego, czy spowodował wypadek. Przepadek auta jest także stosowany, gdy kierowca spowoduje katastrofę, sprowadzi bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy lub spowoduje wypadek drogowy przy zawartości powyżej promila alkoholu we krwi. Policja tymczasowo zajmuje auto na okres do siedmiu dni, prokurator orzeka zabezpieczenie mienia, a następnie sąd decyduje o przepadku pojazdu. Podkomisarz Iwona Kijowska z Komendy Głównej Policji poinformowała Polską Agencję Prasową, że do tej pory tymczasowo zajęto 7611 pojazdów, jednak decyzja o konfiskacie lub jej równowartości zależy od okoliczności sprawy i decyzji sądu.
Motywacje i wstępne efekty zmian w prawie
Konfiskata miała być jednym ze sposobów na ukrócenie procederu jazdy pod wpływem alkoholu. Bezpośrednim impulsem do zaostrzenia przepisów był tragiczny wypadek w Stalowej Woli w lipcu 2022 roku, w którym zginęło małżeństwo, a ich 2,5-letnie dziecko zostało ranne. Ówczesny premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wtedy - zero tolerancji dla pijanych kierowców - przekonywał premier z czasów rządów PiS. Z policyjnych statystyk wynika, że w ubiegłym roku zatrzymano 91,3 tys. kierowców pod wpływem alkoholu, co stanowi spadek w porównaniu do poprzednich lat, kiedy to liczba ta wynosiła 100 tys. i więcej. W ubiegłym roku odnotowano również spadek liczby wypadków spowodowanych przez osoby pod działaniem alkoholu: w 2024 r. doszło do 1201 takich wypadków, w których zginęło 151 osób, a 1428 zostało rannych. Rok wcześniej kierowcy pod wpływem alkoholu spowodowali 1600 wypadków, w których zginęło 251 osób, a 1741 zostało rannych.
Dalsze kroki w kierunku bezpieczeństwa na drogach
Dyskusja o poprawie bezpieczeństwa drogowego powróciła po wypadku na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie, w którym zginął ojciec rodziny. W związku z tym powołano międzyresortowy zespół roboczy mający na celu wypracowanie propozycji zmian w przepisach karnych, prawie o ruchu drogowym oraz ustawie o kierujących pojazdami. Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego został skierowany do opiniowania na początku lutego przez resort sprawiedliwości. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował na początku marca, że przepisy o bezpieczeństwie na drogach powinny zostać uchwalone do końca czerwca. Wśród propozycji znajdują się wyższe sankcje za rażąco niebezpieczną jazdę oraz podwyższenie kar za wypadek ze skutkiem śmiertelnym spowodowany m.in. nielegalnym wyścigiem czy jazdą pod wpływem alkoholu.
Zobaczcie zdjęcia z tragicznego wypadku na A2
