W Rządowym Centrum Legislacji projekt rozporządzenia opublikowano 27 stycznia. W jego treści czytamy m.in. o konkretach, jak taka nalepka miałaby wyglądać. Oto one:
- Szerokość nalepki wynosi 100 mm. Wysokość nalepki wynosi 50 mm. Tło nalepki ma kolor zielony.
- Napisy, określające nazwę gminy, dla której została wydana nalepka, umieszcza się na środku w górnej części nalepki. Wysokość liter ≥ 10 mm. Litery mają kolor czarny.
- Napis ,,STREFA CZYSTEGO TRANSPORTU" umieszcza się w środkowej części nalepki. Wysokość liter ≥ 10 mm.
- Tło umożliwiające naniesienie numeru rejestracyjnego umieszcza się pod napisem "STREFA CZYSTEGO TRANSPORTU" na środku w dolnej części nalepki. Szerokość pola wynosi ≥ 70 mm. Wysokość pola wynosi≥ 15 mm. Wysokość liter numeru rejestracyjnego ≥ 10 mm. Tło ma kolor biały.
- Materiał z którego wykonana jest nalepka jest odporny na działanie promieni słonecznych, wody i substancji chemicznych.
Ponadto program zakłada, że cena takiej naklejki nie będzie wyższa niż 5 zł.
Odpowiednie oznakowanie pojazdów ma na celu ułatwienie upoważnionym służbom egzekwowanie przepisów dotyczących stref czystego transportu. Kolejna kwestia to usprawnienie ich funkcjonowania. Po wejściu w życie rozporządzenia jednostki samorządu terytorialnego, które planują wprowadzić strefy czystego transportu, będą mogły rozpocząć drukowanie i dystrybucję odpowiednik naklejek.
Czytaj także: Za ten błąd przy PARKOWANIU zapłacisz MANDAT! Nowe przepisy od lutego!
Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda bez zarzutu, ale w resorcie najwidoczniej zapomniano o tych kierowcach, którzy bardzo często podróżują. Chociażby przedstawiciele handlowi każdego dnia pokonują setki kilometrów, bardzo często przemierzają nawet kilka województw i w tej sytuacji muszą przejechać przez kilka gmin. W przypadku, kiedy rada jednej z nich dopuści do wjazdu samochody o jednej normie, a sąsiednia wprowadzi nakaz wjazdu pojazdom o innej, kierowca zostanie zmuszony do zakupu dwóch naklejek. Jeśli na taki pomysł wpadną kolejne jednostki z danego regionu, liczba potrzebnych oznaczeń oczywiście wzrośnie. Podobnie w sytuacji, kiedy z przepisu skorzystają największe miasta w kraju, a my będziemy chcieli udać się do nich samochodem.
Według projektu bowiem na środku, w górnej części plakietki, na każdej z nich musi zostać umieszczona nazwa gminy. Ponadto ustawa pozostawia jednostkom samorządu terytorialnego dowolność w określaniu katalogu pojazdów mogących wjechać do strefy.
Rozporządzenie wejdzie w życie w 14 dni od daty jego oficjalnej publikacji. Ta na razie nie jest znana.