Wielki ring warszawski i rozbudowa A2. Pełne ręce roboty drogowców na Mazowszu

i

Autor: Canva

Nowe drogi w 2022 roku. Podsumowanie roku od GDDKiA

2022-12-30 17:53

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała podsumowanie wykonanych w tym roku prac drogowych. Co się zmieniło na polskich drogach? Zapraszamy do zestawienia.

GDDKiA podsumowanie 2022 roku

W ciągu ostatnich 12 miesięcy GDDKiA udostępniło do ruchu 322 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4887,1 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1799,7 km autostrad i 3087,4 km dróg ekspresowych. W realizacji mamy 103 zadania (PBDK, PB100 oraz dwa zadania spoza PBDK) o łącznej długości 1325,9 km. W postępowaniach przetargowych jest obecnie 13 zadań o łącznej długości 168,8 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz

W 2022 roku GDDKiA ogłosiła przetargi na realizację 20 odcinków nowych dróg o długości 226,8 km i podpisała 24 umowy na zadania o łącznej długości 333,4 km i wartości blisko 12,8 mld zł. Ponadto rok 2022, rokiem jubileuszowym dla GDDKiA - od 1 kwietnia 2022 r. minęło 20 lat funkcjonowania tej instytucji.

„Ważne decyzje i konkretne działania przyczyniły się do tego, że w wyjątkowej sytuacji spowodowanej wojną w Ukrainie inwestycje drogowe były realizowane zgodnie z planem. To kolejny rok, kiedy zdajemy test odpowiedzialności i skuteczności. Ten intensywny rok na budowach dróg krajowych przyniósł ponad 300 km nowych tras. Ponadto podpisaliśmy 24 umowy na realizację odcinków o łącznej długości ponad 330 km i wartości blisko 13 mld zł. Ta kwota to perspektywa i stabilność dla branży” - podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowe drogi wybudowane w 2022 roku przez GDDKiA

 • A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk 24,2 km

• A18 Żary Zachód - Iłowa 21,9 km

 • S3 węzeł Kijewo 1,7 km

 • S5 Ornowo - Wirwajdy 5 km

 • S5 Nowe Marzy - Świecie Południe 23,3 km

 • S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ 22,4 km

 • S6 Bożepole Wielkie - Luzino 10,4 km

 • S6 Luzino - Szemud 10,3 km

 • S6 Szemud - Gdynia Wielki Kack 20,2 km

 • S7 Napierki - Mława 14 km

 • S7 Pieńki - Płońsk 13,8 km

 • S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola 6,5 km

 • S7 Naprawa - Skomielna Biała 3,1 km

 • S14 Łódź Lublinek - Aleksandrów Łódzki 12,2 km

 • S17 Warszawa Wschód - Lubelska 2,5 km

 • S19 Niedrzwica Duża - Kraśnik 20 km

 • S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem 8,2 km

 • S61 Suwałki - Budzisko 24,2 km

 • S61 Szczuczyn - Ełk Południe 23,3 km

 • DK9 obwodnica Iłży 7,2 km

 • DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego 17,73 km

 • DK25 obwodnica Brzezia 8,5 km

 • DK35 obwodnica Wałbrzycha 1,1 km - (inwestycja podzielona na dwa odcinki, miejski finansowany przez prezydenta Wałbrzycha o dł. 5 km i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1 km)

 • DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) 14,3 km

 • DK51 obwodnica Smolajn 1,8 km

 • DK73 Kielce - Brzeziny/Morawica 4,2 km

Wraz z oddaniem S5 Ornowo - Wirwajdy, oznakowano jako drogę ekspresową obwodnicę Ostródy, której kontynuacją jest ten odcinek. To łącznie ponad 12 km drogi klasy S.

Budowa fragmentu S61 na odcinku Łomża Południe - Łomża Zachód o długości 7,2 km również się zakończyła, jednak zostanie on dopuszczony do ruchu w przyszłym roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód.

Budowy dróg w 2023

Obecnie wśród przetargów w toku jest 16 zadań. Tuż przed podpisaniem umowy jest jedno zadanie S10 Toruń Zachód - Toruń Południe, gdzie zakończyła się już standardowa kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Z kolei w trakcie kontroli UZP jest obecnie postępowanie na S74 Kielce Zachód - Kielce (DK73). Jeszcze przed składaniem ofert jest sześć postępowań przetargowych ogłoszonych po 15 grudnia br. Są to dwa odcinki S16 Olsztyn Wschód - Barczewo i Barczewo - Biskupiec, S19 Lutcza-Domaradz oraz trzy odcinki S17 Piaski - Łopiennik, Krasnystaw Północ - Izbica, Izbica - Zamość Sitaniec. Pozostałe postępowania są już po otwarciu ofert i trwa ich ocena.

Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2022 r. wyniosły ponad 12,5 mld zł. Jest to ok. 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też drugi, po rekordowym 2020 r., najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach. Prognozowane wykonanie na koniec 2022 r. wyniesie około 15 mld zł.

Torowisko na al. Waszyngtona grozi katastrofą! Tramwaje zwolniły. Będzie remont.