Nauka hybrydowa - rozporządzenie w tej sprawie opublikowano 22 kwietnia. Dotyczy ono kwestii czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół w dobie pandemii COVID-19. Dokument jest pokłosiem rządowych ustaleń w sprawie nowych zasad bezpieczeństwa, które ogłoszono podczas konferencji ministra zdrowia Adama Niedzielskiego w środę 21 kwietnia. W związku z poprawiającą się sytuacją epidemiologiczna w Polsce, zdecydowano się na zniesienie niektórych restrykcji w województwach z najmniejszą liczba zakażeń koronawirusem i małym obłożeniem szpitali. Przywrócona zostaje między innymi nauka hybrydowa dla klas I-III. Wspomniane rozporządzenie reguluje kwestie prowadzenia zajęć i zasad bezpieczeństwa w szkołach od 26 kwietnia. Z wytycznymi powinni się zapoznać nauczyciele oraz rodzice młodych uczniów i uczennic.
Regionalizacja nauki hybrydowej
Rozporządzenie o nauce hybrydowej zakłada regionalizację tego sposobu prowadzenia zajęć. Od poniedziałku 26.04 lekcje w systemie hybrydowym w klasach I-III w szkołach podstawowych będą mieli uczniowie w 11 województw, w których sytuacja epidemiologiczna jest najlepsza. To: zachodniopomorskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, mazowieckie, podlaskie, świętokrzyskie, lubelskie, podkarpackie i małopolskie. Nauka w pełni zdalna zostaje utrzymana w pozostałych 5 województwach: śląskim, dolnośląskim, wielkopolskim, łódzkim i opolskim. Tam wciąż obowiązuje również obowiązek zorganizowania przez dyrektora szkoły opieki świetlicowej dla dzieci, których rodzice są do tego uprawnieni. Wsparcie powinny uzyskać rodziny, w których przynajmniej jeden z rodziców jest zatrudniony w branży opieki zdrowotnej.
Uczniowie z pozostałych klas, tj. IV-VIII i liceów, mają zajęcia na dotychczasowych zasadach
Nauczanie hybrydowe - zasady
Jak ma wyglądać nauka hybrydowa od 26.04? Harmonogram zajęć ma być ustalany w taki sposób, aby lekcje w szkole miało codziennie nie więcej niż 50% uczniów klas I-III. Druga połowa odbywałaby w tym czasie zajęcia zdalne. Do ustalenia takiego harmonogramu zobowiązana jest dyrekcja. Powinna przy tym brać pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia. W szkole prowadzona ma być również opieka świetlicowa dla uczniów, którzy uczą się stacjonarnie.
Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe
Nowe rozporządzenie organizuje też kwestie związane z praktyczną nauką zawodów. W komunikacie na stronie GOV.pl czytamy:
Od 26 kwietnia dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, centrum kształcenia zawodowego lub placówki kształcenia ustawicznego będzie mógł zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 16 godzin tygodniowo.
Dyrektor szkoły, centrum lub placówki będzie mógł również zorganizować praktyki zawodowe w miejscu ich prowadzenia. Jednocześnie zachowano możliwość zrealizowania praktyk zawodowych w innych formach wprowadzonych w okresie pandemii.
Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, od 26 kwietnia będą realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze.
Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) będą mogły być prowadzone stacjonarnie u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów lub słuchaczy.
Rozporządzenie o nauce hybrydowej - treść dokumentu
Rozporządzenie upublicznione 22 kwietnia znaleźć można na stronie www.gov.pl. W dokumencie szczegółowo opisano wszystkie zasady dotyczące prowadzenia zajęć hybrydowych od 26 kwietnia.