'Lex Czarnek 2.0": Trwa protest przed Sejmem
Zmiany dotyczą m.in. zwiększenia kontroli kuratora nad szkołami czy ograniczenia edukacji domowej. Jak informuje nasz reporter Michał Rawa, który znajduje się przed Sejmem, na miejscu zebrało się kilkaset osób. - To młodzież, ale też rodzice z dziećmi, którzy protestują głównie przeciwko ograniczeniu edukacji domowej - informuje.
Czytaj także: LEX CZARNEK - co zakłada ustawa? Dlaczego budzi kontrowersje?
- To zabranie prawa do wolności i wyboru. Ja i moja siostra jesteśmy w edukacji domowej. Ja już od dwóch lat. Jest to jedna z lepszych rzeczy, jakie mnie spotkały w życiu, więc będę tego bronić - usłyszał nasz reporter przed Sejmem. - Mamy dzieci w wieku szkolnym i uważamy, że trzeba im otwierać możliwości, a nie zamykać możliwości - mówią rodzice. - To, co będzie miało się dziać w szkołach stacjonarnych również nie jest w porządku - dodają uczniowie.
"Lex Czarnek": O co chodzi?
W marcu br. prezydent Andrzej Duda poinformował o zawetowaniu noweli ustawy Prawa oświatowego, przygotowanej przez MEiN. Jak wskazał, ustawa wzbudzała duże kontrowersje, a w ówczesnej sytuacji na scenie politycznej potrzebna jest jedność, zgoda i skupienie się na sprawach bezpieczeństwa Polski. Wiele zapisów w niej zawartych spowodowało protesty środowiska nauczycielskiego i samorządów.
Szef MEiN Przemysław Czarnek zapowiedział wówczas prace nad kolejną nowelą ustawy Prawa oświatowego. Przekazał, że "co do zasady kolejny projekt noweli prawa oświatowego nie będzie różnić się od poprzedniego."
Poselska nowela Prawa oświatowego powstała, zdaniem autorów projektu, ze względu na potrzebę zwiększenia skuteczności oddziaływań organu sprawującego nadzór pedagogiczny na funkcjonowanie jednostek objętych jego nadzorem. Na tę potrzebę – według posłów PiS – wskazują liczne sygnały od kuratorów oświaty, rodziców, nauczycieli i związków zawodowych zrzeszających nauczycieli. Najczęściej sygnały te zawierają informacje o działaniach niezgodnych z przepisami prawa, niekorzystnie wpływających na jakość edukacji i warunki rozwoju uczniów i wychowanków objętych kształceniem, wychowaniem i opieką.