Gigant e-commerce, Amazon, którego właścicielem jest Jeff Bezos, oficjalnie wszedł na rynek internetu satelitarnego. W poniedziałek firma wysłała w kosmos pierwsze satelity w ramach Projektu Kuiper. To ambitne przedsięwzięcie, które ma na celu stworzenie konstelacji liczącej docelowo około 3,2 tys. urządzeń. Celem jest zapewnienie szybkiego internetu satelitarnego na całym świecie i bezpośrednia konkurencja z siecią Starlink Elona Muska.
Kuiper kontra Starlink. Rywalizacja w kosmosie dopiero się zaczyna
Jak zauważa "New York Times", rynek internetu satelitarnego jest obecnie zdominowany przez SpaceX Elona Muska. Starlink dysponuje już tysiącami satelitów na orbicie i obsługuje miliony klientów na całym świecie. Amazon, z kilkuletnim opóźnieniem, dopiero rozpoczyna swoją przygodę z tą technologią.
Pierwsze 27 satelitów Projektu Kuiper zostało wyniesionych na orbitę przez rakietę Atlas V, należącą do United Launch Alliance (ULA), spółki joint venture Boeinga i Lockheed Martin. Satelity te stanowią fundament infrastruktury, która ma mieć ogromne znaczenie komercyjne, technologiczne i geopolityczne. Docelowo, ponad 3,2 tys. satelitów ma być rozmieszczonych na niskiej orbicie okołoziemskiej (od 200 do 2 tys. km nad Ziemią).
Szybki internet ma być dostępny dla każdego
Amazon zapowiada, że w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telekomunikacji satelitarnej, które bazują na mniejszej liczbie większych satelitów zlokalizowanych ponad 35 tys. km nad Ziemią, systemy Muska i Bezosa działają na niższej orbicie, co zapewni szybszy przepływ danych. Satelity komunikujące się z Ziemią za pomocą małych anten mobilnych pozwolą także na pokrycie obszarów, na których ze względu na "koszt, złożoność i uwarunkowania geograficzne" trudno jest zapewnić dostęp do internetu z pomocą tradycyjnych rozwiązań łączności naziemnej.
Firma zainwestowała w projekt ponad 10 mld dolarów. Planowane jest wykorzystanie sieci satelitarnej do zapewnienia bardzo szybkiego dostępu do internetu w każdej części Ziemi, w tym na odległych obszarach, w strefach objętych konfliktami zbrojnymi oraz na terenach dotkniętych klęskami żywiołowymi.
Jak podaje AFP, usługa ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku. Koszt pozostaje nieznany, ale według zapowiedzi powinien być "przystępny cenowo". Czy Amazon zdoła dogonić Starlinka i skutecznie konkurować na rynku internetu satelitarnego? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – kosmiczna rywalizacja o klienta dopiero się zaczyna!
Źródło: PAP., oprac. Jakub Luberda.