Klasa dwujęzyczna: Na czym polega?
Nauczanie dwujęzyczne – CLIL to nowoczesna i innowacyjna forma nauczania języka obcego, zdobywająca coraz większe uznanie wśród państw Unii Europejskiej. Nazwa CLIL (Content and Language Integrated Learning) wywodzi się z języka angielskiego i oznacza zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe. CLIL polega na: nauczaniu poszczególnych przedmiotów zarówno w języku ojczystym jak i obcym, i dążeniu do posługiwania się swobodnie w mowie i piśmie dwoma językami: językiem ojczystym i językiem obcym na takim samym poziomie.
Uczeń poznaje słownictwo z różnych dziedzin, ale także inny sposób opisywania i nazywania zjawisk, a co za tym idzie zyskuje szersze perspektywy poznawcze.
Według naukowców wysiłek związany z posługiwaniem się dwoma językami może wzmagać dopływ krwi do mózgu i aktywować połączenia nerwowe. Inni naukowcy zwracają uwagę, że efektem intensywnego trenowania mózgu dwoma językami jest lepsza pamięć, większa zdolność koncentracji i sprawność w rozwiązywaniu umysłowych zadań w dorosłym życiu.
Szkoła dwujęzyczna – przepisy prawne
Wątek o szkole dwujęzycznej został także dokładnie opisany w Ustawie o systemie szkolnictwa, gdzie zostało dokładnie opisane jak powinna wyglądać taka szkoła lub klasa, oraz na jakich zasadach mogą funkcjonować. Jak zaznacza blog policealna.gowork.pl, w art. 3 2b możemy przeczytać o oddziale dwujęzycznym, który należy rozumieć jako:
[…] oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania, przy czym prowadzone w dwóch językach są co najmniej dwoje zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski, w tym co najmniej jedne zajęcia edukacyjne wybrane spośród zajęć obejmujących: biologię, chemię, fizykę, część geografii odnoszącą się do geografii ogólnej, część historii odnoszącą się do historii powszechnej, matematykę lub spośród przedmiotów uzupełniających;
Tworzenie oddziału dwujęzycznego
Język angielski jest wprowadzany stopniowo, jako drugi język nauczania na wybranych przedmiotach. Nauczyciele przedmiotów nauczanych dwujęzycznie dostosowują poziom języka do możliwości grupy. Nowe słowa i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji, a następnie utrwalane. Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściej rozmawiać w języku angielskim między sobą oraz z nauczycielem.
Tak naprawdę każda szkoła podstawowa może utworzyć w swojej placówce oddziały dwujęzykowe, czyli takie klasy, gdzie poszczególne lekcje prowadzone są zarówno w języku ojczystym (polskim), jak i w języku nowożytnym (zazwyczaj w języku angielskim). W pierwszej kolejności do klasy dwujęzycznej przyjmowani są uczniowie tej szkoły. Jednymi z najważniejszych warunków na przyjęcie do takiej klasy jest uzyskanie przez ucznia promocji do następnej klasy oraz otrzymanie pozytywnego wyniku ze sprawdzianu sprawdzającego predyspozycje językowe przeprowadzonego na zasadach ustalonych przez radę pedagogiczną szkoły.
Jak wyglądają lekcje w klasie dwujęzycznej?
Portal policealna.gowork.pl tłumaczy, że w klasie dwujęzycznej organizowany jest pełny program nauczania, który otrzymują również uczniowie we wszystkich innych, klasycznych szkołach. Cała różnica polega na tym, że w programie przewidziano dwukrotnie zwiększoną liczbę lekcji języka angielskiego, jak również na minimum dwóch zajęciach (matematyka, geografia, fizyka, chemia, biologia) nauka odbywa się w obydwu językach – polskim i angielskim. Jak można więc zauważyć, lekcje prowadzone są przede wszystkim w języku polskim, zaś anglojęzyczne słownictwo poznane na zajęciach, utrwalane i wykorzystywane jest głównie na lekcjach języka angielskiego.