Najczęstsze błędy jakie popełniamy na autostradzie: Kierowco, sprawdź co robisz ŹLE!
Niby nic skomplikowanego prawda? Droga prosta, kilka pasów ruchu, co może pójść nie tak? Okazuje się, że bardzo wiele. Najczęstsze błędy jakie popełniacie na autostradzie: Kierowco, sprawdź co robisz ŹLE!
Autostrada A2
Autostrady w Polsce mają długość 1637 km. Każdego roku dochodzi na nich do kilkuset wypadków. Jakich nawyków musimy się pozbyć, żeby na autostradach zrobiło się bezpieczniej?
Zwalnianie na pasie rozbiegowym
Zwalnianie na pasie rozbiegowym
Niestety, wielu kierowców uczyło się jazdy w czasach, kiedy autostrad u nas było jak na lekarstwo – stąd często właśnie starszym i przesadnie ostrożnym kierowcom zdarza się niemal zatrzymywać na końcu tzw. pasa rozbiegowego (pas włączania), tak jak przy wjeździe na skrzyżowanie, na którym należy ustąpić pierwszeństwa. Pas rozbiegowy nie do tego służy – mamy się na nim rozpędzić tak, żeby osiągnąć prędkość pozwalającą na płynne włączenie się do ruchu. Zatrzymanie pod koniec grozi karambolem – w ostateczności, jeśli nie uda się wcisnąć między pędzące prawym pasem autostrady auta, lepiej przejechać ciągłą linię i przez moment jechać pasem awaryjnym, niż pod koniec pasa rozbiegowego wcisnąć hamulec i doprowadzić w najlepszym razie do stłuczki, w najgorszym – do katastrofy, kiedy jadące z tyłu auta i tak wepchną hamujący samochód wprost pod np. nadjeżdżającą ciężarówkę.
Wyprzedzanie poboczem
Wyprzedzanie poboczem
Trudno tutaj nawet mówić o błędzie – jest to skrajna nieodpowiedzialność, by nie napisać, że głupota. Niestety, takie obrazki są na porządku dziennym. Bywa, że kierowcy wyprzedzają poboczem, a nawet pasem zieleni tuż przy barierkach oddzielających jezdnie. Szaleństwo!
Nieprawidłowe zachowanie w razie awarii na drodze
Nieprawidłowe zachowanie w razie awarii na drodze
Autostrada to nie tylko szybka i wygodna jazda. Zdarza się, że musimy się awaryjnie zatrzymać, dla wielu niedoświadczonych kierowców wtedy zaczynają się największe kłopoty. Na czym polegają typowe, kończące się często tragicznie błędy? Kierowcom zdarza się zatrzymywać auto na środkowym pasie zieleni oddzielającym nitki drogi prowadzące w przeciwnych kierunkach, paradować, czasem wraz z rodziną po pasie autostrady czy naprawiać zatrzymane na drodze auto, albo nieść trójkąt idąc jezdnią. W takiej sytuacji o śmiertelne najechanie bardzo łatwo! Nasza rada: w razie konieczności samochodu wszyscy pasażerowie powinni jak najszybciej znaleźć się za barierkami, trójkąt ostrzegawczy niesiemy także idąc za barierkami! Warto mieć pod ręką kamizelki ostrzegawcze dla siebie i pasażerów.
Zbyt duża prędkość i niedostosowana do warunków prędkość
Zbyt duża i niedostosowana do warunków prędkość
140 km/h to maksymalna dozwolona prędkość na autostradach w Polsce, a nie zalecana prędkość. Jeśli warunki na drodze nie są najlepsze (deszcz, mgła, śliska nawierzchnia, duży ruch w sezonie turystycznym czy podczas długich weekendów itd.), trzeba zwolnić. Wydaje się to oczywiste, ale policyjne statystyki nie pozostawiają złudzeń – niedopasowana prędkość zbiera na autostradach największe żniwo.
"Król lewego pasa"
Niestety, to stwierdzenie jest wciąż aktualne, choć mówi się o tym coraz więcej. W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, ale wielu użytkowników autostrad zdaje się o tym nie pamiętać. Efekt jest nam wszystkim dobrze znany. Na co dzień widujemy albo "zawalidrogi", które jadą sobie spokojnie lewym pasem nie zwracając uwagi na to, że ktoś już siedzi im „na zderzaku”, albo piratów drogowych gnających lewą stroną jezdni z zawrotną prędkością, stale mrugających światłami lub jadących na światłach awaryjnych.
Cofanie, zawracanie
Cofanie, zawracanie
Trudno w to uwierzyć, ale wciąż są tacy, którzy np. na widok korka na trasie próbują zawracać lub jechać do tyłu, albo robią tak w sytuacji, kiedy miną zjazd. To śmiertelnie niebezpieczne, bo nikt o zdrowych zmysłach nie spodziewa się, że po autostradzie auto może poruszać się pod prąd. To dotyczy również sytuacji, kiedy auta stoją w korku – korytarzem życia lub pasem awaryjnym mogą się poruszać np. pojazdy ratownicze!