Do takich wniosków doszli badacze z Uniwersytetu Chung-Ang z Korei Pd., którzy przeanalizowali dane zebrane wśród 29 811 uczniów szkoły średniej w wieku 16-18 lat. Wszyscy w 2018 r. wypełniali online kwestionariusz dotyczący ryzykownych zachowań u ludzi młodych (2018 Korea Youth Risk Behavior Web-Based Survey). Zebrano m.in. dane na temat korzystania przez uczniów z internetu nie w celu uczenia się, a także informacje na temat ich zdrowia psychicznego.
Badani uczniowie spędzali średnio ponad 3 godziny dziennie w internecie z powodów innych niż nauka. Najwięcej z internetu korzystali uczniowie niższych klas, dziewczęta, uczniowie z biedniejszych rodzin oraz uczniowie ze słabymi wynikami w nauce.
Mniej czasu w internecie - co to zmienia?
Po uwzględnieniu różnych danych demograficznych, okazało się, że nastolatki spędzające mniej czasu w internecie były w ogólnie lepszym stanie zdrowia, odczuwały mniejszy stres, mniej smutku i rzadziej miały myśli samobójcze, w porównaniu z rówieśnikami, którzy więcej czasu spędzali w sieci.
Jak podkreślają autorzy pracy, choć wyniki te nie dowodzą, że istnieje związek przyczynowo-skutkowy między korzystaniem z internetu a zdrowiem psychicznym nastolatków, to ich zdaniem aktywne działania i wsparcie oraz interwencje są konieczne, by zredukować stres i uczucie smutku w tej grupie wiekowej. Ważną rolę mogą tu odegrać programy promujące zdrowe korzystanie z internetu, zastępowanie go aktywnością fizyczną i społeczną oraz wspomagające dobre relacje z innymi.