Convenience na plusie
Z danych zebranych przez Proxi.cloud wynika, że ruch w sklepach convenience wzrósł rok do roku o 5,2%. Dla porównania, w dyskontach spadł o 3,1%, w supermarketach o 5%, a w hipermarketach o 3,2%. Tylko w formacie convenience przybyło również unikalnych klientów – o 0,8%. Pozostałe segmenty zanotowały spadki – największy, aż o 7,1%, w przypadku hipermarketów.
– Wzrost popularności convenience to efekt większej spontaniczności zakupowej i lepszej dostępności tych placówek. Klienci wybierają szybkie zakupy blisko domu, zamiast planować większe wyprawy do supermarketów – komentuje Mateusz Nowak z Proxi.cloud.
Zmiana nawyków zakupowych
Raport potwierdza też zmiany w częstotliwości robienia zakupów. Polacy odwiedzają sklepy convenience średnio 9,5 razy w miesiącu, co oznacza wzrost z 9,1 w analogicznym okresie rok wcześniej. Minimalny wzrost zanotowano również w hipermarketach. Tymczasem w dyskontach i supermarketach częstotliwość wizyt spadła.
– Coraz większe znaczenie mają szybkość, łatwy dostęp i możliwość zrobienia zakupów przy okazji. Tempo życia nie sprzyja długim wyprawom po duże zakupy – dodaje Weronika Piekarska z Proxi.cloud.
Czas spędzany w sklepach też się skraca
Wyjątkiem wśród wszystkich formatów sklepów convenience jest jedynym, w którym wzrosła średnia długość wizyty oraz całkowity czas spędzany na zakupach. Średnia wizyta trwała tam 4 minuty i 24 sekundy (wzrost z 4:06), a łączny miesięczny czas zakupów wzrósł do 41 minut (z 37 min). W innych formatach wszystkie te wskaźniki spadły.
– To potwierdza, że convenience odpowiada na potrzeby dzisiejszego konsumenta – szybkiego, wygodnego i dostępnego sklepu, który umożliwia częstsze, krótkie zakupy – mówi Piekarska.
Co to oznacza dla rynku?
Udział sklepów convenience w łącznej liczbie wizyt wzrósł z 41% do 43%. Dla porównania, dyskonty spadły z 33% do 32%, supermarkety z 21% do 19%, a hipermarkety utrzymały się na poziomie 6%.
– Dla branży to jasny sygnał: sukces będą odnosić te sieci, które potrafią zapewnić klientom wygodę, oszczędność czasu i łatwą dostępność – podsumowuje ekspertka z Proxi.cloud.
Raport powstał na podstawie danych zebranych w I kwartale 2025 roku z ponad 40 tys. placówek handlowych i obejmował blisko 1,4 mln konsumentów.
Moja Cena - nowy dyskont w Warszawie, zdjęcia: