Komu się należy 300 + ?
300 + to świadczenie przeznaczone dla uczniów na wyprawkę szkolną. Otrzymuje się je bez względu na dochód rodziny, jeżeli jest się rodzicem lub opiekunem dziecka uczęszczającego do szkoły w wieku do 20 lat lub w przypadku ucznia z niepełnosprawnością - w wieku do 24 lat. Pieniądze otrzymuje się na rachunek bankowy. Obecnie wsparcie to otrzymuje ok. 4,5 mln polskich dzieci. Program realizowany jest od 2018 r.
300 +, zwany inaczej programem Dobry Start, ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, niezależnie od statusu materialnego, społecznego czy kulturowego ich rodzin.
Jak składać wniosek o 300 +? Do kiedy?
Wniosek można złożyć wyłącznie elektronicznie. Rodzice mogą to zrobić za pośrednictwem:
- portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
- portalu Emp@tia,
- bankowości elektronicznej. Taka możliwość istnieje w bankach: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk
Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. Po 30 listopada można złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start tylko w przypadku, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.
Polecany artykuł:
Jeżeli wniosek zostanie złożony do końca sierpnia to wypłata świadczenia jest gwarantowana nie później niż do 30 września. Jeżeli natomiast wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie) to wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku.
Świadczenie 300 +. Inne informacje
Świadczenie 300 + jest zwolnione z opodatkowania. Wsparcie to nie podlega również egzekucji komorniczej, zatem jeśli ktoś ma zajęte konto, powinien ustalić z organem wypłacającym inną formę wypłaty świadczenia (np. przekaz pocztowy). Kwota świadczenia nie wlicza się również do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia (np. zasiłku z pomocy społecznej).
Instytucje i telefony do kontaktu udzielające porady:
- infolinia, tel. 22 290 22 02, czynna w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00
- Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS, czynne w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: [email protected],
- wszystkie placów ZUS oraz e-wizyty w ZUS,