zakupy

i

Autor: Canva

Zakupy

Codzienne zakupy znacząco drożeją. Raport UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito alarmuje

2025-04-10 9:20

Marcowy raport UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito ujawnia znaczący wzrost cen produktów codziennego użytku. Z danych wynika, że konsumenci musieli liczyć się ze średnio o 6,7 proc. wyższymi rachunkami niż rok wcześniej. Najbardziej dotkliwe podwyżki dotknęły artykuły tłuszczowe, owoce oraz napoje bezalkoholowe, podczas gdy jedynie produkty sypkie nieznacznie potaniały.

Raport drożyzny i główne przyczyny wzrostów

W marcu br. aż 16 z 17 analizowanych kategorii produktów podrożało. Liderem wzrostów ponownie zostały artykuły tłuszczowe, które zdrożały o 16,6 proc. rok do roku, a samo masło o 27,4 proc. Jak zauważył dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito - "Podobnie jak w poprzednich miesiącach, głównym produktem wpływającym na wzrost cen w kategorii art. tłuszczowych jest masło. W najbliższym czasie raczej nie ma perspektyw na zmianę trendu zwyżkowego. Prognozy przedświąteczne mówią nawet o tym, że kostka masła może kosztować między 11 a 12 zł. W połączeniu z informacją, że w ostatnich miesiącach znacznie spadła liczba promocji obejmujących na ten produkt, nie można mówić o optymistycznych prognozach - przekazał ekspert w raporcie. Na drugim miejscu pod względem wzrostu cen znalazły się owoce (średnio 13,6 proc. rdr.). Ekspert wyjaśnia, że - "Kończą się zapasy owoców w polskich chłodniach, a dodatkowo koszty magazynowania i transportu z innych krajów są bardzo wysokie. Podwyżki cen powinny wyhamować w momencie pojawienia się na rynku tegorocznych zbiorów, ale tylko pod warunkiem, że nie będziemy mieli do czynienia z anomaliami pogodowymi, które mogą niekorzystnie wpłynąć na wielkość zbiorów - podkreśla. Trzecią pozycję zajęły napoje bezalkoholowe z podwyżką o 12,9 proc. rdr. Dr Fiks skomentował, że - Napoje stanowią prawie 1/8 wszystkich kupowanych produktów spożywczych, co pokazuje, jak dochodowy jest ten segment. Jeżeli rynek nie reaguje spadkami popytu, to nie ma powodów, aby ograniczać podwyżki. Oczywiście, częściowo są one uzasadnione wzrostami kosztów produkcji - twierdzi ekspert WSB Merito.

Wzrost cen przed świętami i inne drożejące kategorie

Dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito zwróciła uwagę na wpływ okresu przedświątecznego na wzrost cen, szczególnie w kontekście słodyczy i deserów, które podrożały o 11,3 proc. rdr.. Stwierdziła, że - Na wzrost cen wpływa drożejące kakao. Do tego dochodzi wzrost cen masła, mleka i znaczne podniesienie płacy minimalnej. Ponadto w przedświątecznym okresie ta kategoria produktów cieszy się wysokim zainteresowaniem konsumentów. Wzmożony popyt może dodatkowo wpływać na wzrosty cen - przekazała ekspertka. Wzrosty cen odnotowano również w innych kategoriach, takich jak nabiał (10,9 proc.), warzywa (8,6 proc.), pieczywo (7,1 proc.), środki higieny osobistej (5,8 proc.), ryby (5,8 proc.), mięso (5,6 proc.) i wędliny (5,5 proc.). Eksperci z Uniwersytetu WSB Merito zauważyli, że ceny artykułów codziennego użytku rosną szybciej niż inflacja, która w marcu wyniosła 4,9 proc. Dr Rybacka dodała, że - Trend wzrostowy jest z nami dłuższy czas. Okres przedświąteczny sprzyja wzmożonemu popytowi w wielu kategoriach, zwłaszcza spożywczych. W kwietniu możemy się spodziewać dalszego wzrostu cen, szczególnie artykułów niezbędnych do przygotowania wielkanocnych potraw. Należą do nich mięso, tłuszcze, oleje, owoce i warzywa - dodała ekspertka.

Wyjątek na rynku i perspektywy na przyszłość

Jedyną kategorią, w której w marcu odnotowano spadek cen, były produkty sypkie (cukier, mąka, sól itd.), które potaniały o 1,2 proc. rok do roku. Obniżka ta jest głównie zasługą spadających cen cukru na rynku hurtowym. Analitycy UCE Research zwracają jednak uwagę na potencjalne dalsze podwyżki cen artykułów codziennego użytku w przyszłości, związane z zakłóceniami na globalnych rynkach wywołanymi polityką celną amerykańskiej administracji. Raport "Indeks cen w sklepach detalicznych" UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito opiera się na analizie ponad 88 tys. cen detalicznych z ponad 41 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych w Polsce, obejmując dyskonty, hipermarkety, supermarkety i inne formaty sklepów. Badanie objęło ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku.

Zobaczcie jak wyglądały ceny ubezpieczeń w pierwszym kwartale 2025 roku

Radio ESKA Google News