PS5 pokonało Xbox Series X jednym prostym zabiegiem
Przed premierą w listopadzie 2020 r. dyskurs na temat mocy PS5 i Xbox Series X był dość gorący. Series X miał przewagę w zakresie mocy dzięki procesorowi graficznemu o wydajności 12 teraflopów, jednak architekt sprzętu PS5, Mark Cerny, stwierdził, że Sony położyło nacisk na łatwą do nauczenia się architekturę dla programistów.
Czytaj też: PS5 vs Xbox Series X — którą konsolę kupić w 2024 roku?
Twierdzenie to zostało w pewnym stopniu potwierdzone. Assassin's Creed Valhalla działało lepiej na PS5 w porównaniu z Xbox Series X, a problem ten przypisywano najwyraźniej niedopracowaniu narzędzi programistycznych. Chociaż wersja gry Valhalla na konsolę Xbox została naprawiona w późniejszej łatce, konsola PS5 nieustannie wykazywała lepszą wydajność w porównaniu z Series X w wielu grach, a nowy raport Richarda Leadbettera z Digital Foundry wyjaśnia dlaczego.
Z raportu wynika, że GPU PS5 jest znacznie wydajniejszy, umożliwiając dostęp do API na niższym poziomie niż jego odpowiednik z Series X. Zasadniczo oznacza to, że programiści mogą wydobyć więcej z procesora graficznego PS5, mimo że jest on gorszy o 1,7 teraflopa w porównaniu z Xbox Series X.
Drugą najczęstszą przyczyną rozbieżności w wydajności jest to, że procesor graficzny PS5 po prostu działa szybciej, co pozwala mu lepiej współpracować z niektórymi silnikami gier, które są zaprojektowane z myślą o prędkościach zegara. Prędkości taktowania PS5 są również bardziej zbliżone do szybkości zegara kart graficznych AMD do komputerów PC opartych na RDNA 2.
Nie można zaprzeczyć, że obie konsole są bardzo dobrze wykonane, ale sprytna inżynieria PS5 pozwala jej przekraczać niemożliwe częściej, niż oczekiwano.