Smartfon

i

Autor: Materiały prasowe

NOWE TECHNOLOGIE

Polacy korzystają z AI, chociaż nie mają o tym pojęcia. Zaskakujące statystyki

Sztuczna inteligencja otacza nas z każdej strony, a nawet jest z nami w kieszeni. Nasuwa się jednak pytanie, jak często z takich narzędzi korzystają Polacy? A jak już korzystają, to w jakim celu i ile są w stanie zapłacić, by mieć funkcje AI w swoim smartfonie? W sieci pojawiły się ciekawe wyniki badań, które w kilku kwestiach mogą zaskakiwać.

Polacy codziennie korzystają z AI w swoich smartfonach. Jak pokazały wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO, AI w smartfonach to już nie science fiction, lecz codzienność, która dyskretnie ułatwia życie wielu Polakom. Często nawet nie zdają sobie oni sprawy, jak bardzo polegają na sztucznej inteligencji, nosząc ją w kieszeni. Dla 88 proc. badanych smartfony to teraz nie tylko osobiści asystenci, ale także centra rozrywki. Dzięki AI mogą edytować zdjęcia, tłumaczyć teksty czy uczyć się nowych języków – wszystko to na wyciągnięcie ręki. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych, korzystających z AI, byłaby skłonna zapłacić za dostęp do tych inteligentnych narzędzi

Nauka języków przestanie mieć sens? Teraz możesz mówić nawet po francusku w kilka minut

AI na co dzień w naszych kieszeniach

Sztuczna inteligencja to już nie technologia przyszłości – to codzienność, która ułatwia życie. Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI (48 proc.), jednak, co ciekawe, ponad połowa osób z tej grupy przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że mają do czynienia właśnie ze sztuczną inteligencją. Więcej przebadanych kobiet niż mężczyzn wskazało, że korzysta obecnie z AI (86 proc. vs. 79 proc.).

AI w smartfonach / materiał prasowy

i

Autor: Materiały prasowe

Osoby, które jeszcze nie przekonały się do narzędzi AI, podchodzą do tej technologii z pewną rezerwą. Twierdzą, że są przyzwyczajone do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36 proc.), nie ufają sztucznej inteligencji (24 proc.), a także uważają, że AI zaburza rzeczywistość (24 proc.). Jednak ci, którzy dali szansę AI, cenią ją zwłaszcza za oszczędność czasu (56 proc.) oraz wygodę (43 proc.). Nie muszą szukać samodzielnie odpowiedzi w Internecie (39 proc.), wystarczy, że zapytają AI o nurtujące ich kwestie (41 proc.). To jak posiadanie osobistego asystenta, który zawsze jest pod ręką, gotowy do pomocy.

83 proc. badanych korzysta z AI na smartfonie, natomiast 50 proc. na komputerze. Warto podkreślić, że w grupie wiekowej 45-65 lat więcej osób używa AI na smartfonie niż w młodszych pokoleniach. Dodatkowo, spośród wszystkich przebadanych grup to grupa wiekowa: 18-24 lata korzysta najczęściej z komputera, korzystając z rozwiązań sztucznej inteligencji. To pokazuje, że AI stało się nieodzownym narzędziem dla każdego, niezależnie od wieku czy wykorzystywanego urządzenia.

Rozrywka na smartfonie – chętnie z AI

Na przestrzeni lat smartfony stały się osobistymi centrami rozrywki – w takim celu korzysta z nich aż 88 proc. badanych. Dzięki tym urządzeniom mają oni natychmiastowy dostęp do wiadomości ze świata oraz prognozy pogody, co wskazało 75 proc. badanych. 44 proc. ankietowanych traktuje smartfon jako sprzęt do grania, który mogą zabrać ze sobą w każde miejsce. Niewiele mniej, bo 41 proc., ogląda na tych urządzeniach seriale i filmy – zdecydowanie częściej robią to osoby w wieku 18-24 niż przedstawiciele grupy 45-65 lat (67 proc. vs. 28 proc.).

Nie powinno dziwić zatem, że aż 92 proc. respondentów korzysta z narzędzi AI właśnie w celach prywatnych. Ponad połowa respondentów zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Popularne są także takie aktywności jak: uczenie się języków obcych, granie w gry oraz nagrywanie filmików. ​

Rozrywka na smartfonie / AI / materiał prasowy

i

Autor: Materiały prasowe

78 proc. badanych chętnie robi zdjęcia, korzystając z zaawansowanych funkcji fotograficznych AI – te do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi AI. Warto podkreślić, że więcej przebadanych kobiet niż mężczyzn przyznało się do ich znajomości (44 proc. vs. 37 proc.). Odnosząc się do wieku, grupa 18-24 lata częściej przerabia zdjęcia niż badani będący w przedziale wiekowym 45-65 lat (46 proc. vs. 22 proc.).

Przebadani Polacy zapytani o to, czy są funkcje wspierane przez AI, które powinien posiadać telefon, aby bardziej spełniał ich oczekiwania, najczęściej wskazywali tłumaczenie na inny język (23 proc.) oraz funkcje do edycji zdjęć i filmów (22 proc.). Odnośnie do możliwości fotograficznych, za szczególnie przydatne narzędzie ankietowani uznali to pozwalająca usuwać niechcianych przechodniów lub obiektów ze zdjęć. Często wskazywali również narzędzie pozwalające, za pomocą jednego dotknięcia, wyodrębnić obrazy, treści czy linki, które następnie mogą zapisać w pamięci telefonu lub skopiować i wkleić w innym miejscu w formie naklejki, na przykład tworząc kolaż.

Polacy chcą płacić za funkcje AI w smartfonach

Ponad połowa przebadanych Polaków byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Z tej grupy, niemal jedna trzecia przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł miesięcznie. Podobny odsetek osób między 11 a 20 zł. Według ankietowanych najlepszym rozwiązaniem byłby miesięczny abonament, tę opcję wskazało 37 proc. lub jednorazowa opłata za dostęp do funkcji AI (30 proc.). Warto jednak zaznaczyć, że na ten moment, wiele narzędzie AI jest udostępnianych przez producentów za darmo, jak np. w przypadku marki OPPO. Przypomnijmy, że marka dąży do tego, żeby każdy mógł swobodnie korzystać z nowych technologii, a nawet prowadzi ogólnopolską kampanię w tym temacie pt. "UżywAI – to proste!".

Powyższe badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO w czerwcu 2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-65 lat, podsiadające smartfon na własny użytek. Liczebność próby wynosiła 1 023 osoby. Podsumowując wyniki badań, oto 5 kluczowych wniosków, które warto znać:

  • Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI, jednak ponad połowa osób z tej grupy przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja
  • Ponad czterech na pięciu badanych, korzystając z AI używa do tego celu smartfon, który we współczesnych świecie może być traktowany jako podręczny asystent
  • Przebadani Polacy najchętniej korzystają z AI w celach prywatnych - głównie dla rozrywki. Najczęściej zadają chatowi AI pytania i przerabiają zdjęcia
  • Ponad połowa respondentów byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi AI. Niemal jedna trzecia tej grupy przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł/msc. Podobny odsetek osób - między 11 a 20 zł. Najbardziej popularny byłby miesięczny abonament lub jednorazowa opłata za dostęp.
  • Smartfon wraca do swoich korzeni jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej. Ponadto przez wielu jest traktowany jako osobiste centrum rozrywki.