Praca, komputer, biurko

i

Autor: pixabay Work-life balance - jak zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym?

Porady

Work-life balance - co to jest? Jak zachować harmonię między pracą a życiem prywatnym?

2024-10-30 9:07

We współczesnym życiu, gdy cały świat pędzi, a na każdej płaszczyźnie ludzie wokół oczekują od nas samych sukcesów i najlepszych wyników, warto zatrzymać się na dłuższą chwilę, aby uporządkować myśli i przestawić się na życie według koncepcji work-life balance. Co to takiego i jaki ma wpływ na nasze ciało oraz umysł?

Termin Work-life balance powstał w latach 70/80 XX wieku w Wielkiej Brytanii, gdy wraz ze wzmożonym rozwojem przemysłowym, powstawaniem coraz większej ilości korporacji, ludzie pochłonięci pracą, mniej doświadczali życia. Osoby zatrudnione przez duże firmy zaczęły buntować się przeciwko pracodawcom i dążyć do zachowania harmonii pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Work-life balance to nic innego, jak zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Termin ten funkcjonuje do dziś, a co więcej wielu pracowników, jak i samych pracodawców starają się funkcjonować zgodnie z jego założeniami. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Brakuje Ci energii? Ten składnik może odmienić Twoje życie!

Najsłynniejsze antywojenne protest songi / Eska Rock

Wypoczęty pracownik to dobry pracownik

Według raportu OECD z 2021 roku, Polacy pracują średnio 1928 godzin przez cały rok, co oznacza, że znajdujemy się w czołówce rankingu. Przed nami są Meksykanie, Chilijczycy, Koreańczycy, Rosjanie, Kostarykańczycy oraz Grecy.

Co zatem można zrobić, aby oddzielić pracę od życia prywatnego? Oto kilka zasad utrzymania work-life balance:

  • Nie zabieraj pracy do domu
  • Nie odbieraj telefonu i maili po zakończeniu pracy
  • Po powrocie do domu oddaj się swojej pasji
  • Zacznij uprawiać sport
  • Spotykaj się z rodziną i przyjaciółmi
  • Zrób listę książek do przeczytania i przeczytaj je
  • Rozpocznij naukę nowego języka obcego

Niemal natychmiast dostrzeżesz efekty praktykowania work-life balance. Będziesz bardziej wydajnym pracownikiem, poczujesz większą satysfakcję z pracy, zwiększy się twoja koncentracja i motywacja do osiągania celów. Warto zatem przyjrzeć się swojej sytuacji zawodowo-prywatnej, skonfrontować się ze swoimi odczuciami i ocenić, czy potrzebujemy więcej przestrzeni na doświadczanie życia.