SZTUKA I DESIGN

Ikony polskiego designu. Te kultowe przedmioty zachwyciły cały świat

Niegdyś symbolizowały luksus i nowoczesność. Futurystyczne kształty, proste, surowe formy i funkcjonalne rozwiązania sprawiały, że kultowe meble epoki PRL-u były obiektem pożądania wielu obywateli. Dziś, mimo upływu lat ikoniczne projekty rodzimych projektantów wciąż inspirują. Oto wielka piątka polskiego wzornictwa. Poznaj ich historie.

Kultowa meblościanka, futurystyczne krzesła i fotele, a także wiele innych przedmiotów codziennego użytku z epoki PRL, to dziś gwiazdy polskiego wzornictwa. Szczęśliwi ci, którzy dostali je od rodziców i dziadków, bo cena każdej z tych ikon może przyprawić o zawrót głowy. Oto zaledwie kilka z wielu polskich projektów, które zawojowały świat designu.

Projekty Rajmunda Teofila Hałasa

Regał z kompletu mebli kombinowanych "Typ 1329", krzesło "Typ 200-190” i inne, równie znane projekty Rajmunda Teofila Halasa stanowiły niegdyś wyposażenie większości domów. Hałas w swojej pracy starał się łączyć estetykę z funkcjonalnością, a następnie dopasowywał te cechy do ograniczonych możliwości produkcyjnych lat 50. i 60. XX wieku. O ponadczasowym charakterze jego projektów świadczy fakt, że wiele z nich doczekało się współczesnych reedycji.

Figurki porcelanowe z Zakładów Porcelany "Ćmielów"

W latach 50. i 60. ćmielowskie figurki zdobiły każdy regał w polskim domu. Dziś stanowią raczej ciekawostkę, choć nie brakuje amatorów ćmielowskich wyrobów, którzy wytrwale polują na nie na aukcjach i targach staroci. Miłośnicy porcelanowego wzornictwa powinni odwiedzić ćmielowskie Muzeum Porcelany, gdzie zgromadzono najsłynniejsze projekty figurek z tutejszych zakładów, jak np. "Wielbłąd" i słynna figurka "Śpiewaczka" projektu Lubomira Tomaszewskiego albo też "Dziewczyna siedząca" Henryka Jędrasiaka.

"Fotel 366" zaprojektowany przez Józefa Chierowskiego (1962 r.)

Ten słynny projekt fotela otworzył Chierowskiemu drzwi do wielkiej kariery i zarazem położył kres ciężkim, zwalistym i przytłaczającym meblom, jakie produkowano hurtowo, m.in. w Dolnośląskiej Fabryce Mebli w Świebodzicach. Projektant pracował w tych zakładach, a po ich pożarze zaproponował zupełnie inną estetykę, która szczęśliwie przyjęła się i otworzyła zupełnie nowy rozdział w historii polskiego wzornictwa. Fotel 366, a także inne projekty Chierowskiego cechowała skromność i prosta, a także niska cena, dzięki czemu każdy mógł zakosztować nowoczesności i wygody.

"Fotel RM58" Romana Modzelewskiego (1958 r.)

Nazwa fotela pochodzi od inicjałów jego twórcy, Romana Modzelewskiego. Do jego wykonania twórca jako pierwszy w Polsce użył laminatu poliestrowo-szklanego. Projekt otworzył mu drzwi do wielkiej kariery. Prototyp RM58 w kolorze białym trafił do stałej kolekcji Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie.

Krzesło "Muszelka" Teresy Kruszewskiej (1956 r.)

Projekt powstał 1956 roku na wystawę 30-lecia Spółdzielni Artystów "Ład". Efektowne krzesło ze sklejki i igielitu wyróżniało się ciekawą, nowoczesną formą i szybko stało się pożądanym przedmiotem. "Muszelka" nigdy nie weszła do masowej produkcji, jednak dziś na jej prototypach wzoruje się wielu współczesnych twórców.