Niki Lauda nie żyje. 7 faktów o legendzie Formuły 1

i

Autor: ANDREJ ISAKOVIC / AFP / EAST NEWS Niki Lauda nie żyje. 7 faktów o legendzie Formuły 1

Niki Lauda nie żyje. 7 faktów o legendzie Formuły 1 [WIEK, WYPADEK, ŻONA]

2019-05-21 11:27

Świat Formuły 1 pogrążony w żałobie. Zmarł Niki Lauda, który w ostatnim czasie przebywał w prywatnej klinice, gdzie trafił z powodu problemów z nerkami. Utytułowany austriacki kierowca miał 70 lat. O śmierci legendarnego kierowcy poinformowała jego rodzina.

Niki Lauda nie żyje - śmierć legendarnego kierowcy to wielka strata dla świata Formuły 1. W ostatnich latach legendarny sportowiec był zatrudniony przez zespół Mercedesa. W teamie, w którym obecnie startuje Lewis Hamilton i Valtteri Bottas, pełnił funkcję dyrektora. Niki Lauda rok temu zaczął mieć problemy zdrowotne, gdy zachorował na ostre zapalenie płuc. Sytuacja była na tyle poważna, że lekarze musieli przeszczepić ten organ. Pod koniec 2018 roku w sieci pojawiały się kolejne doniesienia i informacje: Niki Lauda chory. Austriak tym razem zaczął zmagać się z grypą, którą udało mu się pokonać na początku 2019 roku.

ZOBACZ: Formuła 1 2019 - KALENDARZ. Kiedy i gdzie wyścig F1?

Niki Lauda nie żyje - oświadczenie

Niki Lauda po wielu trudnych momentach w chorobie, jesienią 2019 roku zapowiadał powrót do padoku Formuły 1. Niestety, ponownie zachorował na grypę i wymagał hospitalizacji. W ciągu kilku ostatnich dni pojawiły się nowe wieści dotyczące stanu zdrowia legendarnego kierowcy Formuły 1. Niestety, nie były one optymistyczne. Niki Lauda miał problem z nerkami i wymagał on dializ w prywatnej klinice w Szwajcarii.

O śmierci poinformowała rodzina Laudy, w specjalnym oświadczeniu:

Z głębokim smutkiem ogłaszamy, że Niki zmarł w otoczeniu najbliższych w poniedziałek. Jego wyjątkowe osiągnięcia jako sportowca i przedsiębiorcy są i pozostaną niezapomniane. Jego niezmordowana chęć działania, jego szczerość i odwaga pozostaną na zawsze

Niki Lauda nie żyje - 7 faktów

Niki Lauda, a tak naprawdę Andreas Nikolaus Lauda, urodził się 22 lutego 1949 roku w Wiedniu. Austriak trafił do Formuły 1 w 1972 roku, a swój pierwszy mistrzowski tytuł zdobył trzy lata później. W 1976 roku był na dobrej drodze po drugi tytuł najlepszego kierowcy świata. 1 sierpnia podczas GP Niemiec na torze Nurburging na 2. okrążeniu wypadł z trasy i uderzył w bandę. Ferrari austriackiego kierowcy stanął w płomieniach, a kierowca został uwięziony w kokpicie. W ostatnim momencie z samochodu wydobyli go inni kierowcy, Arturo Merzario, Guy Edwards i Brett Lunger. Lauda miał poparzone ciało i uszkodzone płuca. 

Co jeszcze trzeba wiedzieć o legendarnym kierowcy? Oto 7 najważniejszych faktów:

  1. Początek: Niki Lauda urodził się w zamożnej rodzinie. Ojciec odradzał mu wejście do świata Formuły 1. Ten jednak zrobił swoje i dołączył w 1971 roku do zespołu March, jako kierowca Formuły 2.
  2. Wielki powrót: Niki Lauda wrócił do Formuły 1 po 6 tygodniach od koszmarnego wypadku w GP Niemiec. W pierwszym wyścigu zajął 4. miejsce (GP Włoch). 
  3. Emocjonująca walka o tytuł: Lauda przed wypadkiem był na dobrej drodze do zdobycia swojego kolejnego mistrzowskiego tytułu. Będąc w szpitalu ominęły go dwa wyścigi, w czasie których James Hunt z McLarena zmniejszył stratę do Laudy w klasyfikacji kierowców. Miał tylko 3 punkty straty do Austriaka przed ostatnim wyścigiem sezonu - GP Japonii. Lauda do wyścigu na torze Fuji wywalczył w kwalifikacjach trzecią pozycję, jedno miejsce za Huntem. Niki postanowił wycofać się z wyścigu po 2. okrążeniach, ponieważ uznał, że jest zbyt niebezpieczenie, by jeździć w takich warunkach. Ostatecznie Hunt zakończył wyścig na 3. miejscu i wygrał z Laudą mistrzowski tytuł o 1 punkt.
  4. Życie prywatne: W 1976 poślubił Marlene Knaus, z którą miał dwóch synów: Lucasa (ur. 1979) i Mathiasa (ur. 1981). Z nieformalnego związku ma syna Christopha (ur. 1982). W 1991 roku, po piętnastu latach małżeństwa rozwiódł się. We wrześniu 2008 ożenił się z Birgit Wetzinger, z którą ma bliźniaki: syna Maxa i córkę Mię (ur. 6 września 2009).
  5. Odejście i powrót: W 1978 roku ogłosił rezygnację ze startów w Formule 1 tłumacząc obecnemu właścicielowi Brabhama (zespołu F1), że nie ma już ochoty jeździć dookoła toru. Postanowił zająć się własnymi liniami lotniczymi - Lauda Air. Miłość do Formuły 1 okazała się tak silna, że wrócił w 1982 roku. Czuł, że to co najlepsze dopiero nadejdzie. Zdobył trzeci mistrzowski tytuł w 1984 roku, pokonując Alaina Prosta o zaledwie pół punktu w klasyfikacji generalnej!
  6. Nowy start: Lauda sprzedał udziały w Lauda Air linii lotniczej Austrian Airlines. Niedługo później zarządzał zespołem Formuły 1 - Jaguar Racing.
  7. Książki: Niki Lauda jest autorem 4 książek autobiograficznych.
Sonda
Czy jesteś pod wrażeniem ducha walki Niki Laudy?