Stonehenge, prehistoryczny zabytek przyciągający co roku ponad milion turystów, stoi w obliczu zagrożenia usunięcia z prestiżowej listy światowego dziedzictwa UNESCO, na której znajdują się również takie ikoniczne budowle, jak Wielki Mur Chiński, Piramidy Egipskie, Taj Mahal, czy Akropol.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wielki Mur Chiński poważnie uszkodzony. Zatrzymano podejrzanych
Aktywiści rozpaczają, a rząd jest nieugięty
Obecne plany budowy tunelu tuż obok Stonehenge oraz rozbudowy drogi A303 pomiędzy Amesbury a Berwick Down ponownie stają się przedmiotem intensywnej debaty. Mimo wcześniejszej zgody na projekt, wydanej w 2020 roku, decyzję blokuje skarga organizacji Salisbury and South Wiltshire Highway Society (SSWHS).
Projekt obejmuje niemal 13-kilometrowy odcinek drogi A303, w tym 3,22-kilometrowy tunel, który ma przebiegać zaledwie 200 metrów obok Stonehenge, choć jak wiadomo, zostanie on odsunięty o dodatkowe 50 metrów. W ramach przedsięwzięcia powstanie także obwodnica miejscowości Winterbourne Stoke oraz węzeł na przecięciu A345 i A360.
Prace budowlane miały rozpocząć się już w 2021 roku, jednak wyrok Wysokiego Trybunału zablokował projekt, nakazując ponowną analizę i wprowadzenie zmian. Obecnie, po uzyskaniu ponownego pozwolenia, prace mogą ruszyć, ale SSWHS upiera się przy swojej skardze, twierdząc, że rząd zignorował obawy dotyczące szkód wyrządzonych tym historycznym miejscu.
National Highways argumentuje, że przebudowa drogi A303 i budowa tunelu są niezbędne m. in. do rozwiązania problemu zatorów oraz poprawy jakości podróży między autostradami M3 i M5. Jak szacuje rząd, wartość inwestycji ma wynieść 1,7 mld funtów.
Historyk Tom Holland, przewodniczący Sojuszu Stonehenge, powiedział, że rozpacza z powodu bezkompromisowości rządu.
Nie wiem, czy utknęli w rutynie, zacofaniu, czy też chodzi o względy wyborcze, po prostu nie wiem, ale tunel spowoduje niewyobrażalne szkody w najważniejszym prehistorycznym krajobrazie Wielkiej Brytanii - powiedział Holland - Byłoby to nie tylko upokarzające dla Wielkiej Brytanii, ale także katastrofalne dla obiektów światowego dziedzictwa kulturowego na całym świecie. Jeśli bogaty kraj, taki jak Wielka Brytania, niszczy ich miejsca światowego dziedzictwa, źle to wróży reszcie świata - dodał.
Dyrektor projektu A303 ds. autostrad krajowych,David Bullock, jest jednak zdania, że program budowy drogi jest najlepszym rozwiązaniem i przyniesie dużo dobrego dla lokalnej społeczności, a także pobudzi gospodarkę kraju na południowym-zachodzie.