Spis treści
- Rekordowe czasy przejazdów
- Rozszerzona oferta międzynarodowa
- Nowości na trasach krajowych
- Komfort i nowoczesność
- Inwestycje w infrastrukturę
Polecany artykuł:
Rekordowe czasy przejazdów
Jednym z kluczowych elementów nowego rozkładu są skrócone czasy przejazdów. Dzięki modernizacji infrastruktury kolejowej oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań technologicznych, pasażerowie będą mogli podróżować szybciej niż kiedykolwiek:
- Warszawa – Szczecin: 4 godziny 18 minut
- Warszawa – Białystok: 1 godzina 30 minut
- Warszawa – Łódź Fabryczna: 1 godzina 7 minut
- Kraków – Zakopane: nieco ponad 2 godziny
- Kraków – Zamość: 3 godziny 55 minut (skrócenie o ponad godzinę)
- Wrocław – Gdańsk: 4 godziny 17 minut
Nowością jest również wprowadzenie pociągów Pendolino na trasę Szczecin-Poznań-Warszawa, co dodatkowo uatrakcyjnia ofertę dla podróżujących między zachodnią i centralną Polską.
Rozszerzona oferta międzynarodowa
W nadchodzącym sezonie PKP Intercity zwiększa liczbę połączeń międzynarodowych. Szczególną uwagę zwraca nowy pociąg IC Baltic Express, który połączy Trójmiasto, Poznań i Wrocław z Pragą. Skład będzie zatrzymywał się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Inowrocław, Leszno czy Bystrzyca Kłodzka. Pasażerowie będą mieli do wyboru dogodne godziny odjazdów - zarówno poranne, jak i wieczorne.
Drugą nowością jest pociąg IC Galicja, kursujący z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Połączenie to umożliwi regularne kursy co 4 godziny między Polską a Niemcami, a także ułatwi podróże do takich miast jak Katowice czy Wrocław.
Nowości na trasach krajowych
Nowy rozkład jazdy przynosi także wiele udogodnień na trasach krajowych. Szczególnie wyróżniają się:
- Pociąg EIC Ślęża (Warszawa-Wrocław) z rekordowym czasem przejazdu 3 godziny 33 minuty.
- Weekendowe połączenie IC Beskidy z Warszawy do Wisły Uzdrowisko, które zatrzyma się również w Zatorze - popularnym miejscu dzięki Energylandii.
- IC Gierymski z Krakowa do Przemyśla oraz IC Sukiennice z Krakowa do Szczecina, które w sezonie letnim będą kursowały w wydłużonych relacjach do Zakopanego.
- Codzienne kursy pociągu IC Halny z Zakopanego przez Poznań do Wrocławia.
Dodatkowo, nowym miejscem zatrzymania dla wielu składów będzie stacja Mielec, co oznacza lepsze skomunikowanie Podkarpacia z innymi regionami Polski.
Komfort i nowoczesność
Zwiększenie liczby pociągów kategorii IC to kolejny krok w stronę podnoszenia jakości podróży. Nowoczesne składy wyposażone w klimatyzację, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału komórkowego i dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zapewnią wygodę na każdym etapie podróży. Dodatkowo, wiele zmodernizowanych wagonów pomieści rowery, narty oraz wózki dziecięce.
Inwestycje w infrastrukturę
Rozkład jazdy na 2025 rok to nie tylko więcej połączeń, ale również zapowiedź dalszych inwestycji w kolej. Prace modernizacyjne obejmą m.in. trasę Poznań-Zbąszynek, gdzie poprawa infrastruktury zwiększy przepustowość linii. Modernizacja linii nr 202 na Pomorzu skróci czas przejazdu między Słupskiem a Gdynią, a elektryfikacja odcinka Ełk-Korsze pozwoli na szybsze podróże przez Mazury.
Podczas tych prac pasażerowie muszą liczyć się z drobnymi utrudnieniami, takimi jak wydłużone czasy przejazdów czy zastępcza komunikacja autobusowa na niektórych trasach. Jednak efekty modernizacji przyniosą wymierne korzyści w przyszłości.