Ceremonia inauguracji pierwszego elementu tunelu odbyła się z dużym rozmachem. Król Fryderyk X odsłonił pamiątkową tablicę przy wejściu do 217-metrowego betonowego odcinka tunelu, który zostanie zatopiony w morzu jeszcze w tym roku. Symbolicznie, monarcha dodał monetę ze swoją podobizną do kapsuły czasu, która zawiera również pamiątki od budowniczych. Ten gest podkreśla historyczne znaczenie projektu i jego wpływ na przyszłość europejskiej infrastruktury.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pierwsze na świecie Muzeum Szczęścia. Otwarto je w Kopenhadze
Tunel połączy Niemcy z Danią. Skorzysta na tym cała Europa
Tunel Femern jest wspólnym przedsięwzięciem wielu narodów, w tym Polski. Firma Sund&Baelt, odpowiedzialna za nadzór nad budową, podkreśla, że tunel składać się będzie z 89 betonowych elementów. W realizację projektu zaangażowanych jest około 1500 pracowników, z których większość stanowią Polacy. To dla nich stworzono specjalne miasteczko, nazywane "polską wioską". Elementy tunelu są montowane za pomocą specjalistycznych jednostek pływających, które zostały wybudowane w stoczni w Gdyni, co świadczy o ogromnym wkładzie Polski w ten międzynarodowy projekt.
Projekt Femern to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie, o wartości 7 miliardów euro, z czego 3,8 miliarda przypadnie na samego wykonawcę, firmę Vinci. Tunel połączy niemiecki półwysep Fehmarn z duńskim portem Rodby, skracając czas podróży z jednej godziny do zaledwie 10 minut. Dzięki temu nowemu połączeniu, samochody osobowe, ciężarowe i pociągi będą mogły swobodnie przekraczać granicę, co znacznie przyspieszy i ułatwi wymianę handlową oraz ruch turystyczny.
Inne gigantyczne inwestycje w Europie
Tunel Femern to tylko jedno z wielu wielkich przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych w Europie. W ramach polityki spójności UE, w 2019 roku przyjęto program inwestycyjny o wartości 4 miliardów euro, obejmujący 25 dużych projektów w 10 państwach członkowskich. Projekty te dotyczą różnych dziedzin, takich jak zdrowie, transport, badania naukowe, ochrona środowiska i energetyka. Inwestycje te mają na celu rozwój infrastruktury w Europie, z uwzględnieniem zarówno potrzeb gospodarczych, jak i społecznych.
W Europie realizowane są również inne gigantyczne projekty budowlane. Przykładem może być transalpejskie połączenie kolejowe Lyon–Turyn, którego koszt szacowany jest na 20 miliardów euro, oraz projekt pływających tuneli w norweskich fiordach, wyceniany na około 35 miliardów euro. Kolejnym ambitnym przedsięwzięciem jest budowa farmy wiatrowej na Morzu Północnym, której koszt wynosi 1,5 miliarda euro.