Spis treści
- Zwrot pieniędzy za opóźniony pociąg - kiedy się należy?
- Ile pieniędzy odzyskamy w ramach odszkodowania?
- Gdzie sprawdzić, o ile minut spóźnił się pociąg?
- Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?
- Wniosek o zwrot kosztów - jak go złożyć?
Nie zdążyliście na ważne spotkanie, bo pociąg stanął w szczerym polu? A może utknęliście w puszce bez klimatyzacji i czujecie, że coś Wam się należy za te męki? Możecie ubiegać się o odszkodowanie. Sprawdźcie, kiedy przysługuje Wam prawo do zwrotu pieniędzy!
Zwrot pieniędzy za opóźniony pociąg - kiedy się należy?
Oto, jakie warunki muszą zostać spełnione, by otrzymać zwrot kosztów:
- opóźnienie pociągu musi wynieść minimum 60 minut,
- jest to pociąg dalekobieżny (Intercity, Express Intercity Premium, Express Intercity, interREGIO i TLK oraz połączenia międzynarodowe w obrębie Unii Europejskiej),
- kwota odszkodowania będzie wyższa niż równowartość 4 euro,
- został złożony wniosek.
Ile pieniędzy odzyskamy w ramach odszkodowania?
Procentowa wysokość odszkodowania jest regulowana przez Unię Europejską. Oznacza to, że im więcej kosztował bilet, tym większe odszkodowanie dostaniemy.
- za opóźnienie 60-119 minut - odszkodowanie w wysokości 25% ceny biletu,
- za opóźnienie powyżej 120 minut - odszkodowanie w wysokości 50% ceny biletu.
Zadośćuczynienie możemy otrzymać w formie przelewu (taką chęć należy zaznaczyć we wniosku) lub bonu zniżkowego na kolejne połączenie kolejowe. Proces przetwarzania wniosku trwa obecnie ok. miesiąca.
Zobacz też: Pociągiem po Europie. Gdzie dojedziemy koleją taniej niż samolotem? Kierunki, ceny, jak kupić tanie bilety
Gdzie sprawdzić, o ile minut spóźnił się pociąg?
Opóźnienie możemy na bieżąco monitorować na stronie Portal Pasażera. Sprawdzimy tu również zawczasu numer peronu i toru, z którego odjeżdża nasz pociąg (może się przydać, gdy jesteśmy w dużym pośpiechu).
O opóźnienie możemy również zapytać konduktora lub w informacji na dworcu.
Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?
Nie otrzymamy zwrotu kosztów, jeśli:
- jechaliśmy pociągiem regionalnym,
- opóźnienie wyniosło poniżej 60 minut,
- odszkodowanie wyniosłoby mniej niż równowartość 4 euro,
- nie złożyliśmy wniosku.
Wniosek o zwrot kosztów - jak go złożyć?
Reklamację możemy złożyć listownie, mailowo lub w kasie danego przewoźnika na dworcu kolejowym. Jeśli zależy nam na zwrocie kosztów przelewem a nie innej formie rekompensaty, należy wyraźnie zaznaczyć to we wniosku. Sam wniosek znajdziemy na stronie Intecity. Z kolei wzór reklamacji w przypadku opóźnionego pociągu przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.
Numer pociągu znajdziemy na bilecie. Warto zanotować godzinę przyjazdu na stację końcową - przyda się przy wypełnianiu wniosku.