Spis treści
- Odszkodowanie za opóźniony pociąg - komu przysługuje?
- Odszkodowanie za opóźniony pociąg - kiedy nie przysługuje?
- Jak uzyskać rekompensatę opóźnionej podróży?
Spóźniony lub odwołany pociąg może zepsuć humor i samopoczucie na cały dzień. Nie każdy ma świadomość, że może ubiegać się o odszkodowanie. Nie w każdym przypadku przysługuje jednak rekompensata. Jakie warunki trzeba spełnić, by wyjść z takiej sytuacji na plus? Podpowiadamy.
Odszkodowanie za opóźniony pociąg - komu przysługuje?
Każdy, kto korzysta z podróżowania pociągami, chociaż raz przeżył opóźniony lub odwołany pociąg. Każdy pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli jego pociąg będzie opóźniony co najmniej 60 minut. To jednak nie wszystko. Prawo do odszkodowania jest Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 2021 roku. Artykuł mówi o tym, że kwota odszkodowania wynosi 25% ceny biletu, jeżeli opóźnienie wyniosło od 60 do 119 minut oraz 50% ceny biletu, jeżeli opóźnienie wyniosło równo i więcej niż 120 minut. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że te przepisy nie dotyczą każdego przewoźnika. W Polsce, odszkodowanie za opóźniony pociąg można dostać w:
- EIP - Express InterCity Premium
- EIC - Express InterCity
- IC - InterCity
- TLK - Twoje Linie Kolejowe
- IR - InterREGIO
- ŁS - ŁKA Sprinter
- połączenia międzynarodowe
Odszkodowanie za opóźniony pociąg - kiedy nie przysługuje?
Przewoźnik ma prawo odmówić wypłacenia odszkodowania, jeżeli opóźnienie relacji zostało spowodowane poza Unią Europejską lub przez przyczyny losowe, które nie są zależne od niego, a należą do nich:
- ekstremalne warunki pogodowe
- katastrofy naturalne
- wina podróżnego
- zachowanie osoby trzeciej np. osoba na torach, kradzież przewodów kolejowych, sytuacja nadzwyczajna, działania organów ścigania czy terroryzm
Odszkodowania nie dostanie też pasażer, który został poinformowany o opóźnieniu pociągu, zanim dokonał kupna biletu oraz wtedy, kiedy opóźnienie powstało w wyniku kontynuacji podróży inną relacją lub w wyniku zmiany trasy - nie przekraczając jednej godziny.
Opóźniony pociąg - jak uzyskać zwrot pieniędzy i kiedy należy się odszkodowanie?
Jak uzyskać rekompensatę opóźnionej podróży?
Jak podaje "National Geographic Polska", aby ubiegać się o odszkodowanie z powodu opóźnienia pociągu, należy w pierwszej kolejności, spełnić powyższe kryteria. Drugim krokiem jest złożenie wniosku o rekompensatę, który widnieje w formie formularza na stronie danego przewoźnika. Warto pamiętać, że wypłata odszkodowania w formie pieniężnej, następuje na wyraźną prośbę podróżującego i wypłacana jest w ciągu miesiąca od złożenia niezbędnych dokumentów. Odszkodowania są wypłacane zwykle w formie kuponów lub innych usług, w obrębie działania danego przewoźnika.
Sztuczna inteligencja w PKP. To wielki przełom w polskich kolejach