Spis treści
Wyprawka do szkoły dla wielu rodziców jest prawdziwą katorgą. Zarówno pod względem decyzyjności związanych z potrzebami, jak i finansową. W tym roku 50 procent rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 złotych. Co trzeci przeznaczy na ten cel nieco więcej: od 501 do 700 złotych, a ponad 20 procent liczy się z kosztem przekraczającym 700 złotych. Tylko 13 procent zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 złotych. Jak wynika z najnowszej edycji badania "Wyprawka szkolna 2023" do poziomu 70 procent spadł odsetek rodziców, którzy zakładają wyższe wydatki na ten cel niż w poprzednim roku (-10 punktów procentowych). Niezmiennie respondenci najczęściej wskazują jako przyczyny: ogólny wzrost cen wywołany inflacją (88 procent) i większe potrzeby uczniów (52 procent).
Rozpoczęcie roku szkolnego 2023/2024. Kiedy uczniowie wracają do szkół?
Wyprawka szkolna 2023 - kiedy zakupy?
Wyniki badania wskazują, że ponad 90 procent rodziców zakończy przygotowania do nowego roku szkolnego jeszcze przed pierwszym dzwonkiem. Co drugi z nich kupi wyprawkę tydzień lub dwa tygodnie wcześniej. W Empiku już w połowie lipca widoczny był wzrost zainteresowania artykułami szkolnymi i papierniczymi, ale zgodnie z prognozami, szczyt zakupów wyprawkowych, podobnie jak w latach ubiegłych, na dobre rozpocznie się po 15 sierpnia.
Biorąc pod uwagę różne oczekiwania i potrzeby konsumentów, mamy produkty szkolne w tysiącach modnych wzorów, a co ważne - na każdą kieszeń. Podstawowy zestaw przyborów szkolnych można skompletować w Empiku już do 100 zł, podkreśla Ewa Strzelecka, Dyrektorka kategorii pozawydawniczych w Empiku.
Tegoroczne listy zakupów są kompleksowe. Jak wskazują rodzice, oprócz podstawowych artykułów szkolnych, takich jak przybory i podręczniki (93 procent) oraz ubrania i buty (84 procent), obejmują również elementy wyposażenia pokoju (28 procent) i elektronikę (25 procent), w tym: nowy komputer/laptop, drukarkę czy telefon komórkowy. Czemu właśnie elektronikę? Aż 64 procent rodziców deklaruje, że ich dziecko wykorzystuje technologię w procesie uczenia (+9 p.p. w relacji do ubiegłego roku). Potwierdzają to dane sprzedażowe, np. w przypadku tabletów Empik notuje 140 procent wzrost zainteresowania (r/r).
Wyprawka do szkoły - co kupują rodzice?
Jakie będą tegoroczne zakupy wyprawkowe? Podejście konsumentów jest różne w zależności od kategorii. Niezmiennie to ubrania i obuwie (75 procent), tornister lub plecak (74 procent) oraz podręczniki (69 procent) kupowane są w sposób przemyślany - po wcześniejszym zaplanowaniu. Natomiast bardziej spontanicznie - artykuły papiernicze czy drobne przybory szkolne. W ramach przygotowań do nowego roku szkolnego Polacy realizują zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Jednak niezależnie od kanału sprzedaży, na wybór konkretnego miejsca największy wpływ mają trzy czynniki: bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje oraz atrakcyjne ceny. Doradcy z salonów Empik podkreślają, że przy zakupach wyprawki klienci - obok takich cech jak jakość, trwałość, funkcjonalność i bezpieczeństwo oraz cena produktów - zwracają szczególną uwagę na wzornictwo i wygląd. Dokładnie te same priorytety wskazują konsumenci w badaniu Empiku „Wyprawka szkolna 2023” - zresztą konsekwentnie od 3 lat. Co więcej, podobnie jak w poprzednim roku – ponad 60 procent ankietowanych przyznało, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty, które trafiają w gust dziecka.
Z kolei uczniowie - zdaniem rodziców - wybierają do szkoły po prostu to, co im się podoba (56 procent) i co jest zgodne z aktualną modą i trendami. Przykładają też dużo większą wagę do wyglądu - wzorów, motywów i marek. Już nie 10 procent (jak rok temu), ale 25 procent rodziców zrealizuje zakupy samodzielnie – w ogóle nie angażuje w nie dzieci. Jeśli dane te zestawimy z deklarowanym przez respondentów nastawieniem na cenę i jakość produktów, ograniczenie planów konsultacji wyprawki szkolnej z dziećmi w tym roku już aż tak nie dziwi.
*Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku, przeprowadzone w dniach 3-14.07.2023 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1026 respondentów – dorosłych posiadających dzieci