KULTURA

Te wystawy trzeba zobaczyć. Będą czynne przez całe wakacje

Malarstwo Karoliny Jabłońskiej i Ewy Kuryluk, polscy surrealiści, tętniące feerią barw prace Magdaleny Shummer. Wybrane przez nas wystawy czasowe idealnie wpisują się w klimat lata. Jeżeli kochasz spędzać wakacje ze sztuką, zobacz je koniecznie.

Noc Muzeów 2024 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Był tłum i prawdziwy ogień!

„Świat nierealny, lecz poznawalny. Malarstwo Magdaleny Shummer”, Muzeum Etnograficzne w Warszawie (do 31.12.2024)

Warszawskie Muzeum Etnograficzne lubi sięgać po twórczość artystów nieprofesjonalnych i sztukę naiwną. Po sukcesie wystawy "Nikifor. Malarz nad malarzami" i równie dobrze przyjętych "Malarkach warszawskich" przyszła kolej na Magdalenę Shummer. Artystka - samouk zaczęła malować w wieku 30 lat. Swój styl nazwała mianem realizmu magicznego i trudno nie zgodzić się z tym określeniem, Jej dzieła przypominają fantazyjne ilustracje do baśni.

Inspiruje ją natura. Z upodobaniem uwiecznia w swoich pracach wielobarwne rośliny i zwierzęta. Te drugie są wyjątkowo ważnym motywem jej obrazów. Sceny przedstawione przez Magdalenę Shummer przypominają tajemniczy, rajski ogród, który zdumiewa, zachwyca i pobudza wyobraźnię. Dla każdego, bez względu na wiek.

"Surrealizm. Inne mity", Muzeum Narodowe w Warszawie (do 11 sierpnia 2024)

W wakacje stołeczne Muzeum Narodowe zaprasza odwiedzających do świata surrealizmu i dziwnych wyobrażeń sennych. Różnorodną, przekrojową ekspozycję tworzą prace polskich artystów ostatniego stulecia. Jej założeniem było udowodnienie, że surrealizm nie był ograniczony przez ramy czasowe i geograficzne.

Na wystawie zobaczymy prace ponad sześćdziesięciu polskich twórców, jak np. Marek Włodarski (Henryk Streng), Aleksander Krzywobłocki, Marek Piasecki, Fortunata Obrąpalska, Jerzy Kujawski, Erna Rosenstein, Władysław Hasior, Zbigniew Makowski czy Max Ernst. Duża część dzieł pochodzi ze zbiorów MNW, ale znajdziemy tu także prace wypożyczone z innych instytucji.

"Ewa Kuryluk. Spotkanie na brzegu morza", PGS w Sopocie (do 18.08.2024)

w to lato PGS stawia na głosy kobiet i prezentuje je w formie dwóch wyjątkowych wystaw monograficznych. Pierwszą z nich jest przekrojowa prezentacja twórczości Ewy Kuryluk - jednej z najważniejszych współczesnych polskich artystek. Jak możemy przeczytać w opisie kuratorskim, Kuryluk jest twórczynią wielu języków, materii i technik. Wśród jej prac znajdziemy wiele surrealistycznych i groteskowych litografii, akwatint, akwafort i kolaży. Artystka słynie także z przełomowych instalacji z tkaniny, a także ciekawych fotografii. To niewątpliwie wszechstronna humanistka - zdobyła nagrody i wyróżnienia jako pisarka, zasłynęła też w roli badaczki i historyczki sztuki.

Na wystawie  „Spotkanie na brzegu morza” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie zobaczymy między innymi wczesne prace Ewy Kuryluk, z przełomu lat 60-tych i 70-tych XX wieku, które w większości dotąd nie były pokazywane w Polsce.

"Karolina Jabłońska - Przetwory. Prace z lat 2023-24, PGS w Sopocie (do 28.07.2024)

Karolina Jabłońska to jedna z najciekawszych artystek młodego pokolenia w Polsce. Jest przede wszystkim malarką, jednak pracuje także w medium ceramiki i rzeźby. W samym sercu praktyki artystycznej Karoliny Jabłońskiej leży to, co Lauren Fournier określiła niedawno mianem impulsu autoteoretycznego: chęć teoretyzowania siebie, jak również praca podejmowana z punktu widzenia ucieleśnionej, kobiecej i prekarnej perspektywy. Wystawa „Przetwory. Prace z lat 2023–24” jest świadectwem i dokumentacją rozwoju autoteoretycznych i autofikcjonalnych praktyk w malarstwie Jabłońskiej na przestrzeni ostatnich lat.

Bohaterka najnowszych obrazów Karoliny Jabłońskiej staje w obliczu zmian społecznych, politycznych i estetycznych, do jakich doszło w Polsce – kraju, którego polityka w ostatnich latach zasłynęła z antyfeministycznego programu i różnych form wykluczenia. Wystawie towarzyszy książka poświęcona sztuce artystki zawierająca eseje, których autorzy mierzą się z twórczością Karoliny Jabłońskiej, próbując uchwycić podejmowane przez nią malarskie badanie ucieleśnionego „ja”.