quiz

i

Autor: Canva

zadanie

Równanie matematyczne, które doprowadziło do awantury. Internauci kłócą się w komentarzach

2024-11-20 11:35

Matematyczne łamigłówk nieustannie podbijają internet i skłocają internautów. Jakim cudem ludzie, którzy rozwiązują to samo równanie otrzymują zupełnie różne wyniki? Odpowiedź jest prosta - nie wszyscy pamiętają o podstawowych zasadach takich jak np. kolejność działań. W tym przypadku sytuacja jest jeszcze trudniejsza - mamy do czynienia z pierwiastkami.

Równania matematyczne szybko stają się viralami w sieci. Dlaczego? Bo wywołują emocje – jedni od razu rzucają się na rozwiązanie, inni przekonują, że jest to zadanie niemożliwe do rozwiązania. Dyskusje w komentarzach szybko eskalują, a internauci dzielą się na dwa obozy: tych, którzy znaleźli odpowiedź, i tych, którzy uważają, że czegoś tu brakuje.

Takie zadania udowadniają, że matematyka, nazywana królową nauk, potrafi wzbudzać skrajne reakcje. Jedni ją uwielbiają za logikę i porządek, inni wspominają z grozą noce spędzone nad podręcznikami. Niezależnie od tego, po której stronie stoisz, jedno jest pewne: matematyka przydaje się w codziennym życiu.

Zobacz też: My podajemy równanie, ty musisz je rozwiązać. Quiz matematyczny dla najlepszych

Viki Gabor o polskiej szkole. Stanowczo skomentowała zniesienie prac domowych

Równanie matematyczne, które skłóciło internet

Rozwiązywanie takich zadań to nie tylko sposób na udowodnienie sobie, że „jeszcze to pamiętam”. To także świetne ćwiczenie dla mózgu. Tak jak mięśnie potrzebują regularnego treningu, tak nasz mózg wymaga stymulacji. Rozwiązywanie rebusów, zagadek logicznych i równań matematycznych pomaga zachować jasność umysłu i może opóźnić procesy starzenia.

Niepozorne równanie matematyczne potrafi wywołać burzę – szczególnie, gdy wydaje się proste, a w rzeczywistości prowadzi do łamania głowy. Tak było z pewnym zadaniem, które na lekcji matematyki miało być zwykłym ćwiczeniem z pierwiastków i potęg. Nauczyciel przedstawił je swoim uczniom w drugiej klasie liceum, ale reakcja była zupełnie inna, niż się spodziewano. "Za trudne!" – krzyczeli uczniowie. A jednak okazało się, że to strach ma wielkie oczy, bo równanie mieści się w ramach podstawy programowej.

√x + √(x - 40) = 10 - ile to?

Z pozoru nic skomplikowanego, jednak wielu poległo na próbie jego rozwiązania. Czy to brak umiejętności, a może zwykłe rozkojarzenie? Prawda jest taka, że wystarczyło przypomnieć sobie podstawowe zasady działań na pierwiastkach i równaniach z jedną niewiadomą.

Jak wygląda rozwiązanie? Dla tych, którzy lubią wyzwania, podajemy cały tok rozumowania krok po kroku:

  • 1. Podnosimy obie strony równania do kwadratu:
  • (√x + √(x - 40))² = 10²
  • 2. Rozpisujemy kwadrat sumy:
  • x + (x - 40) + 2√x(x - 40) = 100
  • 3. Upraszczamy równanie:
  • 2√x(x - 40) = 100 + 40 - 2x
  • √x(x - 40) = 70 - x
  • 4. Znów podnosimy do kwadratu:
  • x(x - 40) = (70 - x)²
  • 5. Rozpisujemy i upraszczamy:
  • x² - 40x = 4900 - 140x + x²
  • 100x = 4900
  • x = 49

Odpowiedź to x = 49. Niby proste, prawda?