Jesteśmy przekonani, że wielu z was nadal ma w pamięci długie noce spędzone nad podręcznikami, próbując poprawić oceny, albo godziny korepetycji, które nie zawsze przynosiły oczekiwane rezultaty. Są też jednak tacy, dla których królowa nauk to prawdziwe hobby, a rozwiązywanie równań jest czystą przyjemnością. Matematyka, mimo że bywa trudna i wymagająca, jest niezaprzeczalnie przydatna w życiu codziennym - od dzielenia rachunków po kalkulowanie najlepszych promocji.
Ostatnio, w sieci znowu zrobiło się głośno o pewnej matematycznej łamigłówce, która rozpaliła dyskusje w mediach społecznościowych. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to prostym równaniem, wielu internautów utknęło w próbach rozwiązania, co doprowadziło do prawdziwej burzy w komentarzach. Dyskusje stały się tak intensywne, że użytkownicy podzielili się na dwa obozy: jedni twierdzą, że rozwiązanie jest jednoznaczne, inni natomiast są przekonani, że można podać różne odpowiedzi w zależności od interpretacji.
Zobacz też: Ile to jest 9-3÷1/3+1? Mózg gotuje się od samego patrzenia na to równanie matematyczne!
8 ÷ 2(2 + 2) - jaki jest wynik?
Równanie, o którym mowa, to 8 ÷ 2(2 + 2). Choć z pozoru wygląda na prostą zagadkę, wywołało sporo zamieszania. Internauci zaczęli się kłócić o to, jaki jest poprawny wynik – 1 czy 16? Każda ze stron przytaczała swoje argumenty, próbując udowodnić, że to oni mają rację.
Skąd te kontrowersje? Wszystko sprowadza się do zasady kolejności wykonywania działań, która, choć jest jedną z podstaw matematyki, bywa źle rozumiana lub pomijana przez wiele osób. Zgodnie z tą zasadą, najpierw wykonujemy operacje w nawiasach, potem mnożenie i dzielenie (od lewej do prawej), a na końcu dodawanie i odejmowanie.
Jak więc poprawnie rozwiązać równanie? Zacznijmy od wykonania działań w nawiasie:
2 + 2 = 4, co daje nam równanie: 8 ÷ 2(4).
Następnie, zgodnie z zasadami kolejności działań, przystępujemy do dzielenia i mnożenia:
8 ÷ 2 = 4.
4 × 4 = 16.
Wynik równania to zatem 16.
Mimo to, wielu internautów wciąż twierdzi, że poprawną odpowiedzią jest 1, argumentując, że mnożenie przez nawias powinno być traktowane jako jedna operacja. Problem wynika stąd, że różne osoby inaczej interpretują zapis równania, co prowadzi do różnych wyników.