sklep

i

Autor: Canva

zakupy

Porównanie Wielkanocnych i Bożonarodzeniowych paragonów. Kiedy wydajemy najwięcej?

2025-04-15 14:25

Wielkimi krokami zbliżają się te “tańsze” święta. Niestety, nie dlatego, że ceny w sklepach są niższe. Analiza aplikacji Listonic i Centrum Monitorowania Rynku pokazuje, że Polacy obchodzą Wielkanoc skromniej niż Boże Narodzenie. Przed świętami wielkanocnymi planujemy zakup o 10% mniejszej liczby produktów, a średnia wartość paragonów była niższa nawet o 15% w porównaniu do grudnia.

Aplikacja do planowania zakupów Listonic przeanalizowała liczbę popularnych produktów na listach zakupów Polaków przed Wielkanocą oraz przed Bożym Narodzeniem 2024 roku. W ten sposób sprawdzono popularność takich podstawowych produktów jak: masło, cukier, majonez, jajka i czekolada oraz alkoholi: piwa, wina, wódki, a także whisky.

Tylko majonez był w 2024 roku częściej dodawany do list zakupów przed Wielkanocą, niż przed Bożym Narodzeniem. Różnica jednak była niewielka, bo wyniosła 3%. Co ciekawe, na Wielkanocnych listach było o 4% mniej jajek niż na Bożonarodzeniowych, ale analiza pokazuje dużą ogólność tej kategorii. Wpisujemy na listę po prostu „jajka”, nie precyzując liczby sztuk w opakowaniu – mówi Magdalena Garus z Listonic.

Na wielkanocnych listach zakupowych znalazło się około 30% mniej masła, cukru i czekolady niż przed Bożym Narodzeniem.

Zobacz też: W tym sklepie kupisz najlepsze, wiosenne dodatki do domu. To prawdziwe perełki

ESKA - Mix Kwiecień vol. 1

Wielkanoc a Boże Narodzenie - listy zakupów

Łączna analiza wszystkich produktów na listach zakupów pokazała, że przed Wielkanocą planujemy zakup o około 10% mniejszej liczby produktów niż przed Bożym Narodzeniem.

Są jednak produkty, które tylko przed Wielkanocą biją rekordy. Tak jest na przykład z chrzanem, który tylko w dwa dni przed świętami wielkanocnymi został dodany do listy zakupów więcej razy niż przez niemal cały grudzień – dodaje Magdalena Garus.

Według danych CMR w marcu średnia wartość paragonów była niższa niż w grudniu. O prawie 10% w supermarketach, blisko 14% w dyskontach i 15% w hipermarketach. Na każdym paragonie było też o około 1–2 produkty mniej niż przed Bożym Narodzeniem.

‍Listonic porównał analogiczny okres trzech tygodni przed Wielkanocą i Bożym Narodzeniem. Dane wyraźnie pokazują, że większość Polaków nawet produkty z długim terminem ważności woli kupować tuż przed świętami. Przed Bożym Narodzeniem dniem największych zakupów była sobota, 21 grudnia, a przed Wielkanocą – czwartek i piątek, 28 oraz 29 marca.