Aplikacja do planowania zakupów Listonic przeanalizowała liczbę popularnych produktów na listach zakupów Polaków przed Wielkanocą oraz przed Bożym Narodzeniem 2024 roku. W ten sposób sprawdzono popularność takich podstawowych produktów jak: masło, cukier, majonez, jajka i czekolada oraz alkoholi: piwa, wina, wódki, a także whisky.
Tylko majonez był w 2024 roku częściej dodawany do list zakupów przed Wielkanocą, niż przed Bożym Narodzeniem. Różnica jednak była niewielka, bo wyniosła 3%. Co ciekawe, na Wielkanocnych listach było o 4% mniej jajek niż na Bożonarodzeniowych, ale analiza pokazuje dużą ogólność tej kategorii. Wpisujemy na listę po prostu „jajka”, nie precyzując liczby sztuk w opakowaniu – mówi Magdalena Garus z Listonic.
Na wielkanocnych listach zakupowych znalazło się około 30% mniej masła, cukru i czekolady niż przed Bożym Narodzeniem.
Zobacz też: W tym sklepie kupisz najlepsze, wiosenne dodatki do domu. To prawdziwe perełki
Wielkanoc a Boże Narodzenie - listy zakupów
Łączna analiza wszystkich produktów na listach zakupów pokazała, że przed Wielkanocą planujemy zakup o około 10% mniejszej liczby produktów niż przed Bożym Narodzeniem.
Są jednak produkty, które tylko przed Wielkanocą biją rekordy. Tak jest na przykład z chrzanem, który tylko w dwa dni przed świętami wielkanocnymi został dodany do listy zakupów więcej razy niż przez niemal cały grudzień – dodaje Magdalena Garus.
Według danych CMR w marcu średnia wartość paragonów była niższa niż w grudniu. O prawie 10% w supermarketach, blisko 14% w dyskontach i 15% w hipermarketach. Na każdym paragonie było też o około 1–2 produkty mniej niż przed Bożym Narodzeniem.
Listonic porównał analogiczny okres trzech tygodni przed Wielkanocą i Bożym Narodzeniem. Dane wyraźnie pokazują, że większość Polaków nawet produkty z długim terminem ważności woli kupować tuż przed świętami. Przed Bożym Narodzeniem dniem największych zakupów była sobota, 21 grudnia, a przed Wielkanocą – czwartek i piątek, 28 oraz 29 marca.