Lex Uber - co to jest? Co się zmieni dla pasażerów? To pytania, które ostatnio słyszymy coraz częściej. O dokumencie mówi bowiem cała branża przewozowa, która w Polsce staje się coraz bardziej różnorodna. Korzystać możemy już nie tylko z tradycyjnych usług taksówkarzy, ale też z operatorów takich, jak Uber i Taxify, czy coraz powszechniejszych aut na minuty dostępnych w ramach car-sharingu. Lex Uber ma uregulować zasady dotyczące wszystkich tych przewoźników. Warto się dowiedzieć, czy zmiany odczują też pasażerowie.
Przeczytaj też: Protest taksówkarzy Warszawa 2019 - data, utrudnienia
Czym jest Lex Uber?
Lex Uber to nazwa, jaką nadano ustawie o transporcie drogowym. Jej główne zadanie to wprowadzenie regulacji, które dostosują polski rynek przewozu osób do dzisiejszych standardów i wyrównanie szans pomiędzy różnymi przewoźnikami. Nad projektem pracowano bardzo długo i w tym czasie pojawiło się wiele jego wersji.
Polecany artykuł:
Najwięcej mówi się o dwóch sprawach dotyczących Lex Uber. Po pierwsze, dokument pozwala na korzystanie z aplikacji jako alternatywy dla taksometrów i kas fiskalnych. Tego typu rozwiązanie do naliczania opłat za przejazd znamy między innymi z Ubera. Teraz będzie mogło być powszechnie stosowane.
Po drugie, Lex uber definiuje pojęcie pośrednika w przewozie osób (na takich zasadach działają m.in. Uber i Taxify). Dokument stwierdza, że chodzi o działalność gospodarczą, która polega na przekazywaniu zleceń przejazdu kierowcom, przy wykorzystaniu stron internetowych i aplikacji.
Polecany artykuł:
Lex Uber - kontrowersje
Zapisy ustawy nie podobają się jednak ani taksówkarzom ani przewoźnikom. Pierwsi są przeciwko temu, by operatorzy aplikacji działali na rynku na równych prawach, jak korporacje taksówkarskie. Drudzy uważają, że dokument godzi w ich model działania. Takie firmy będą bowiem miały obowiązek rejestrowania swojej działalności w Polsce i wyrabiania licencji, co znacznie zwiększy koszty funkcjonowania.
Lex Uber - pasażerowie odczują zmiany?
Jak nowa ustawa wpłynie na pasażerów? Teoretycznie nie powinny się zwiększyć ceny przejazdów. Pośrednicy w transporcie mogą jednak w przyszłości chcieć przerzucić na pasażerów część poniesionych kosztów.
Lex Uber może zaś zwiększyć komfort korzystania z przewozów. Pozwolenie na korzystanie z aplikacji zamiast kas fiskalnych jest bowiem sporym udogodnieniem i przystosowaniem zasad do rzeczywistości, w której wszyscy korzystamy z wielu usług za pośrednictwem aplikacji.