Jazda na śliskiej drodze - challenge

i

Autor: Circle K

Jak doświadczeni kierowcy radzą sobie na śliskiej drodze? Ten filmik mocno cię zaskoczy!

2020-02-07 13:53 Materiał sponsorowany

Uważasz się za dobrego i doświadczonego kierowcę? Niestety nie oznacza to wcale, że w przypadku utraty panowania nad pojazdem rzeczywiście wiedziałbyś, co zrobić. To zresztą nie wszystko. Okazuje się również, że wielu kierowców kompletnie nie jest w stanie określić długości drogi hamowania - zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. W dodatku nie zdają sobie z tego sprawy i notorycznie 'jeżdżą na zderzaku' poprzedzającego ich samochodu.

Teoria to jedno, ale jak niebezpieczne sytuacje na drodze wyglądają w praktyce? Wraz z Circle K postanowił sprawdzić to redaktor ESKA.pl, Bartosz Kańtoch, który na profesjonalny tor zaprosił dwoje kierowców. Ulę, która prawo jazdy ma od 20 lat, oraz Włodka, który kierowcą jest od 6 lat. Ich umiejętności i możliwości sprawdził Tomasz Kuchar, kierowca rajdowy i ambasador marki Circle K w Polsce. Kuchar, czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski, poddał tę parę ochotników serii testów, które - w teorii - powinien bez problemu wykonać każdy kierowca. Wyniki tego challenge'u okazały się zaskakujące.

Jak kierowcy radzą sobie na śliskiej nawierzchni? Challenge Circle K

Pierwszym zadaniem był tzw. "szarpak". Ula i Włodek mieli za zadanie wyprowadzić samochód z poślizgu, utrzymać go w torze jazdy i zahamować przed kurtyną wodną. Okazało się, że ani Ula, ani Włodek nie byli w stanie wykonać tego testu poprawnie. Oboje natychmiast kompletnie stracili panowanie nad samochodem. Tomasz Kuchar przyznał, że i jedno, i drugie popełniło kilka błędów, jeszcze zanim ruszyli:

Źle ustawione siedzenia, źle zapięte pasy, zła praca rąk na kierownicy

Ambasador Circle K zaprezentował także, w jaki sposób to zadanie powinno zostać wykonane poprawnie:

W momencie gdy szarpak powoduje poślizg nadsterowny, musimy zrobić bardzo szybką kontrę i hamujemy tak mocno, jak tylko potrafimy. Każdy kierowca, który jeździ po publicznej drodze, powinien sobie z tym zadaniem poradzić (...) Coś może nam wyjechać, musimy to ominąć, wyskoczy zwierzę, wyjedzie traktorzysta

Włodek był znacznie bliższy prawdziwego wyniku, ale także mocno przeszacował. Założył, że droga wyniesie 42,5 m, gdy w rzeczywistości wyniosła 69 m.

Tomasz Kuchar tłumaczy, skąd wynika ta rozbieżność:

Circle K - challenge

i

Autor: Circle K

Zadanie drugie polegało na sprawdzeniu, po ilu metrach Włodkowi i Uli uda się zahamować pojazd. Podczas jazdy w pewnym momencie usłyszeli sygnał, wówczas natychmiast mieli rozpocząć hamowanie. Celem tego ćwiczenia było sprawdzenie ich czasu reakcji. Prędkość, z jaką jechali na mokrej nawierzchni, to 40 km/h. Wynik Uli to 16,4 m, z kolei Włodka - 17 m. Zadanie trzecie było bardzo podobne, z tym że prędkość została zwiększona do 80 km/h, a każde z nich miało oszacować swój wynik. Ten ostatni element okazał się sporym szokiem dla samych zawodników. Ula założyła, że jej droga hamowania wyniesie 22 metry, tym samym myląc się... aż o 55,4 m!

Tutaj ocieramy się o coś, co się nazywa droga zatrzymania, obarczona błędem reakcji. Każde z nich potrzebuje jakiegoś czasu na przeniesienie nogi z pedału gazu na pedał hamulca

Circle K - challenge

i

Autor: Circle K

Tomasz Kuchar ocenił, że zarówno Ula, jak i Włodek spóźnili się z reakcją przy jeździe z prędkością 40 km/h, jednak przy 80 km/h Włodek poradził sobie świetnie. Okazuje się, że doświadczenie i staż za kierownicą nie zawsze w pełni oddają to, jak radzimy sobie nagle podczas niespodziewanych sytuacji na drodze. Cały filmik z challenge'u Circle K i ESKA.pl i ostateczne wyniki możecie zobaczyć poniżej:

Zimą podczas trudnych warunków na drodze należy nie tylko podwójnie uważać w czasie jazdy. Bardzo ważne jest także to, w jaki sposób przygotujemy samochód do ujemnych temperatur. W okresie zimy na stacjach Circle K dostępne jest tzw. paliwo arktyczne, które charakteryzuje się gwarantowaną Temperaturą Mętnienia maksymalnie do -22°C oraz obniżoną do -32°C Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra. Poniżej znajdziecie również więcej porad, jak przygotować auto do zimy:

Circle K - challenge

i

Autor: Circle K