e-dowód 2019 - wniosek o wydanie nowego dokumentu interesuje wszystkich, którzy chcą wyrobić dowód tożsamości. O planach wprowadzenia e-dowodu mówiło się już od dawna. Od tradycyjnych plastikowych kart różni się pewnym elektronicznym dodatkiem. Chodzi o specjalny czip zbliżeniowy, który umożliwi korzystanie z dodatkowych usług (m.in: logowanie do portali administracji publicznej, składanie elektronicznego podpisu, korzystanie z automatycznych bramek na lotniskach). Warto się dowiedzieć, jak, gdzie i kiedy można składać wniosek o wydanie e-dowodu.
Przeczytaj też: Rewolucyjna zmiana w przepisach drogowych 2019. Wkrótce wszyscy będą musieli tak jeździć!
Kiedy składać wniosek o e-dowód?
Ministerstwo Cyfryzacji już od dawna planowało wprowadzenie e-dowodów osobistych. Ich wdrażanie rozłożono na 10 lat (tyle wynosi termin ważności dowodu osobistego). Program wystartował 4 marca 2019 roku. Od tego dnia składamy wnioski o wyrobienie e-dowodu osobistego. Jak i gdzie możemy to zrobić?
Już od marca kierowcy odbierać będą zupełnie nowe prawo jazdy. Wymiana dokumentu czeka również tych, którzy poruszają się po polskich drogach od lat. Zmieni się kilka ważnych szczegółów, a kilka z nich wyjdzie na dobre wszystkim jego posiadaczom. Rozporządzenie ministra infrastruktury weszło w życie 4.03.2019. Co o nim wiemy? Przeczytajcie więcej na ESKA.pl
Jak i gdzie złożyć wniosek o e-dowód?
Istnieją dwie drogi składania wniosku o e-dowód. Można to zrobić w tradycyjny sposób, czyli osobiście stawić się w urzędzie i wypełnić papierowy formularz, w którym wpisujemy między innymi imię, nazwisko, numer pesel itp. Formularz przekazujemy pracownikowi urzędu, który daję nam potwierdzenie złożenia wniosek. Z nim stawiamy się później po odbiór e-dowodu.
Drugi sposób to złożenie wniosku o e-dowód przez internet. Robimy to za pośrednictwem strony obywatel.gov.pl. Po wybraniu opcji składania wniosku przez internet, zostajemy przekierowani na adres login.gov.pl. Tam wybieramy "profil zaufany" (ePUAP) jako sposób logowania. Po tym logujemy się hasłem ePUAP i jednorazowym hasłem, które dostajemy w SMS-ie.
Przeczytaj też: Prawo jazdy 2019 ZMIANY - utrudnią czy ułatwią życie kierowcom?
Następnie postępujemy zgodnie z instrukcją. Zaznaczamy powód składania wniosku, wybieramy urząd, w którym odbierzemy e-dowód oraz zaznaczamy, czy dokument ma mieć funkcję podpisu elektronicznego. Na koniec wgrywamy nasze zdjęcie biometryczne i podpisujemy wniosek (za pomocą opcji "profil zaufany" lub "podpis kwalifikowany"). Plusami składania wniosku przez internet jest szybkość i wygoda.