SEN MASZYNY, interdyscyplinarny projekt artystyczny studia NOVIKI, przekracza granicę między technologią a człowiekiem. Partnerem tegorocznej edycji BMW Art Club. Przyszłość to sztuka jest Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
"MARZY MI SIĘ OGRÓD PRZYSZŁOŚCI."
SEN MASZYNY studia NOVIKI to opowieść o marzeniach sztucznej inteligencji i ludzkich snach. Jej punktem wyjścia są halucynacje AI. To zjawisko, które polega na generowaniu przez algorytmy odpowiedzi niemających podstaw w danych, którymi zostały zasilone. Przybierają one różne formy: odniesień do nieistniejących książek realnych autorów, surrealistycznych obrazów albo szczegółowych opisów spotkania Joyce’a z Leninem w Szwajcarii w 1916 roku w Café Odeon, które nigdy nie miało miejsca.
Halucynacje algorytmów często traktowane są jako błąd systemu, technologiczny glitch. NOVIKI w ŚNIE MASZYNY przyglądają się temu zjawisku porównując je do ludzkiego śnienia.
SEN MASZYNY rozgrywa się równolegle w dwóch punktach Krakowa. Pierwszy z nich to przestrzeń wystawiennicza MOS Teatru im. Juliusza Słowackiego (ul. Rajska 12). Prezentowany jest tam esej filmowy w formie specjalnie opracowanej przez NOVIKI multimedialnej wystawy. Drugi to ogród Teatru im. Juliusza Słowackiego (plac Świętego Ducha 4), który w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka zostanie zrewitalizowany według koncepcji artystów przez krakowskich architektów zieleni.
Esej filmowy SEN MASZYNY przybiera postać multimedialnej, immersyjnej wystawy, wypełniającej przestrzeń wystawienniczą MOS Teatru im. Juliusza Słowackiego. NOVIKI połączyli sekwencje nakręcone na planie filmowym z halucynacjami algorytmów. Nie jest to obraz stworzony przez sztuczną inteligencję, a film o niej samej, zrealizowany przy wykorzystaniu jej potencjałów. Inteligentne systemy przetwarzania danych są jednocześnie bohaterem filmu i przedmiotem badań artystów.
Drugim, obok eseju filmowego, elementem SNU MASZYNY jest doświadczenie dźwiękowe w zielonej przestrzeni ogrodu Teatru im. Juliusza Słowackiego przy placu Świętego Ducha. To miejsce ukryte w samym centrum Krakowa, które do tej pory zamknięte było dla publiczności. W ramach tegorocznej edycji BMW Art Club. Przyszłość to sztuka ogród zostanie zrewitalizowany i otwarty na czas trwania projektu. Do aranżacji ogrodu NOVIKI zaprosili Kubę Kuleszę – agrocybernetyka związanego z interdyscyplinarnym kolektywem eksperckim Grupa Robocza, który zajmuje się teorią oraz praktyką projektowania opartego na synergii elementów technologicznych i naturalnych. Projekt ogrodu przygotowała architektka zieleni – Anna Gałecka–Drozda.
Elementem łączącym marzenia senne maszyny z eseju filmowego z realnym doświadczeniem w ogrodzie przy placu Świętego Ducha staje się rozszerzona rzeczywistość. Dzięki niej uczestnicy wydarzenia będą mogli zobaczyć swoje twarze przetworzone przez halucynujące AI. Przedmiotem przekształcenia staje się również w pełni elektryczna limuzyna BMW i7 prezentowana w artystycznej formie przygotowanej przez NOVIKI. Topowy model z portfolio marki jest przykładem na to, jak innowacyjne technologie takie jak sztuczna inteligencja kształtują każdy obszar życia, w tym indywidualną mobilność. Model oferuje największy z gamy modeli BMW wybór systemów automatyzacji jazdy wszechstronnie wspierające kierowcę, który w prosty sposób może komunikować się z pojazdem za sprawą poleceń głosowych.
Muzykę oraz sound design SNU MASZYNY zrealizowała Zoi Michailova, artystka audio, kompozytorka i DJ-ka na scenie klubowej występująca jak Facheroia. Michailova związana jest kolektywem KEM oraz Centrum Kultury Włączającej Teatr 21. Ma na koncie współpracę z czołowymi instytucjami sztuki (m.in. Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej) i festiwalami (Warszawa w Budowie, Ephemera, Malta Festival Poznań).
Szczególnym współtwórcą SNU MASZYNY jest Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W realizacji eseju filmowego wzięli udział aktorki i aktorzy Teatru: Lidia Bogaczówna, Marta Konarska, Daniel Malchar i Antek Sztaba. W zdjęciach filmowych wykorzystane zostały również zabytkowe wnętrza gmachu Teatru, który stał się jednym z bohaterów opowieści. Wzniesiony pod koniec XIX wieku, monumentalny, bogaty w ornamenty budynek, dziś zaliczany jest do najcenniejszych zabytków w Europie. Jednocześnie stanowi siedzibę jednej z najciekawszych instytucji kultury w Krakowie, która angażuje się artystycznie w najbardziej aktualne debaty współczesności.
Listen on Spreaker.