Jak ułatwić sobie prowadzenie samochodu w czasie zimy? Co zrobić, aby jazda zawsze była bezpieczna? Wbrew pozorom to nie takie trudne! Zima za pasem, dlatego na wszystko trzeba być bardzo dobrze przygotowanym. Co ważne, należy wiedzieć nie tylko jak zachować się w danej sytuacji i o co zadbać przed wyruszeniem w podróż, ale także... kiedy lepiej odpuścić prowadzenie samochodu i zostać w domu! Nawet najbardziej doświadczony kierowca powinien znać granice swoich możliwości. O najważniejszych zasadach zimowej jazdy opowiedział nam Tomasz Kuchar, kierowca rajdowy i ambasador marki Circle K.
1. Sprawdź przyczepność nawierzchni
Zdarza się, że jezdnia, na której gołym okiem nie widać oblodzenia i wydaje się przyczepna, mimo wszystko jest niezwykle śliska. Taką nawierzchnię określa się mianem tzw. 'czarnego lodu'. Tomasz Kuchar radzi, w jaki sposób upewnić się, czy nasz samochód ma odpowiednią przyczepność:
Jeśli nic za nami nie jedzie, mamy prosty kawałek drogi, spróbujmy od czasu do czasu przyhamować i zobaczyć, czy jest przyczepność, czy też nie ma
Polecany artykuł:
2. Utrzymuj bezpieczny odstęp
Oczywiście nie tylko zimą należy zachować odpowiedni odstęp od jadącego przed nami samochodu, jednak na śliskiej drodze staje się to niezwykle istotne. Co ważne, Tomasz Kuchar zwraca uwagę, żeby tę różnicę mierzyć nie w metrach, tylko w sekundach. Wszystko zależy przecież od prędkości, z jaką jedziemy:
Minimalna różnica do poprzedzającego samochodu powinna wynosić 3 sekundy i tak się podaje. Natomiast ja bardzo mocno rekomenduję, żeby to było minimum 4 sekundy
Dlaczego? Aby ten roztapiający się śnieg - czyli woda - nie parował, a także, żeby nam się buty nie ześlizgiwały z pedałów, szczególnie z pedału hamulca
Skandynawski sposób radzenia sobie z tym zjawiskiem to zakładanie żółtych okularów. To sprawia, że poprawia się kontrast
3. Ruszaj w drogę, gdy czujesz się bezpiecznie!
Tomasz Kuchar podkreśla, że nie ma nic złego w pozostawieniu samochodu w garażu, kiedy nie jesteśmy pewni, czy przy danych warunkach pogodowych damy sobie radę na drodze. Ambasador Circle K uważa, że każdy kierowca powinien ustalić sobie tzw. minima pogodowe, czyli minima takie, poniżej których nie wyjeżdża:
Jeżeli ktoś ma gorszy wzrok, gorzej widzi przy szarówce czy w nocy, nie czuje się pewnie np. na śliskiej nawierzchni, nie lubi jeździć w deszczu - nie wyjeżdża. To nie jest żadna ujma na honorze ani wstyd powiedzieć: 'nie jadę dzisiaj'
4. Uważaj na pieszych
Na pieszych musimy oczywiście uważać cały rok, ale w czasie zimy o wiele łatwiej o nieszczęśliwy wypadek. Tomasz Kuchar zauważa, że zimą osoby na drodze są po prostu mniej widoczne ze względu na szare lub ciemne ubrania. Co więcej, przez czapki i kaptury o wiele gorzej słyszą nadjeżdżający samochód.
5. Pozbywaj się śniegu z butów
Otrzepanie śniegu z butów służy nie tylko temu, aby w naszym samochodzie było czysto. Ta, z pozoru błaha, czynność ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Wyjaśnia to Tomasz Kuchar:
6. Wypróbuj trick na trudne warunki
Tomasz Kuchar zdradził także ciekawostkę, którą podczas jazdy stosują Skandynawowie. Gdy w zasięgu naszego wzroku jest duża ilość śniegu - zarówno padającego, jak i leżącego na drodze, zlewa się nam biel na zewnątrz i następuje zjawisko nazywane 'white-out'. Wówczas naszemu mózgowi brakuje punktów referencyjnych, a jazda potrafi być bardzo uciążliwa:
7. Stosuj odpowiednie paliwo
Zimą należy nie tylko przestrzegać właściwych zasad na drodze, ale zadbać także o samochód. Do jazdy podczas ujemnych temperatur warto stosować paliwo zimowe lub, w przypadku samochodów z silnikiem diesla, paliwo arktyczne, które charakteryzuje się gwarantowaną Temperaturą Mętnienia maksymalnie do -22°C oraz obniżoną do -32°C Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra. Zimą można dostać je na stacjach Circle K.