Zbyt wysokie ceny główną barierą zakupu auta
Dla 61 proc. ankietowanych największym wyzwaniem przy zakupie auta są zbyt wysokie ceny. Z kolei 31 proc. Polaków wskazuje na trudności w znalezieniu używanego środka transportu w dobrym stanie, a 24 proc. respondentów - na problem wysokich kosztów finansowania.
"W naszym badaniu respondenci wskazali największe wyzwania związane z zakupem auta, jednak w zależności od wieku czy płci są one różne" - stwierdziła Anna Fidowicz z Santander Consumer Multirent. Wskazała, że "dla aż 81 proc. seniorów najbardziej palącym problemem są zbyt wysokie ceny pojazdów. Z kolei dla 50 proc. osób w wieku 18-29 lat jest to znalezienie używanego środka transportu w dobrym stanie. Różnice dostrzegamy także między kobietami a mężczyznami. Panie znacznie częściej (48 proc.) odczuwają wysokie koszty utrzymania pojazdu niż panowie (37 proc.)" - wskazała Fidowicz.
Jak Polacy oszczędzają na samochodach?
Próbując zaoszczędzić, Polacy najczęściej szukają tańszych opcji serwisowych i ubezpieczeniowych (36 proc.), dotyczy to szczególnie osób w wieku 50-59 lat, wśród których jest to 51 proc. Drugą najbardziej popularną metodą jest zmniejszenie częstotliwości jazdy – odpowiedziało tak 19 proc. badanych. Taka forma oszczędności jest najbliższa seniorom; z częstych podróży samochodem zrezygnowało już 34 proc. osób 60plus - stwierdza raport. Z kolei 16 proc. respondentów rozważa wymianę auta na bardziej ekonomiczne. Jak wynika z badania, większość osób decyduje się na zmiany, aby zmniejszyć koszty, na ich zaakceptowanie zdecydowała się jedna czwarta badanych, która korzysta ze swojego pojazdu tak jak wcześniej.
Zakup samochodu, sposoby finansowania
Jak wynika z raportu, przy zakupie samochodu 58 proc. Polaków korzysta z oszczędności; dla 18 proc. badanych najatrakcyjniejszą formą finansowania auta jest leasing klasyczny, który gwarantuje rozłożenie kwoty na opłatę wstępną, a następnie miesięczne raty. Ta forma jest najpopularniejsza wśród dwudziestolatków – deklaruje tak 24 proc. z nich. Według 14 proc. badanych najbardziej opłacalny jest kredyt bankowy oraz gotówkowy. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się wynajem długoterminowy, na który wskazało 8 proc. ankietowanych. Taka forma jest częściej preferowana przez mężczyzn (12 proc.) niż kobiety (3 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 23-30 października br. na 1000 osób posiadających samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
Santander Consumer Multirent jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander. Na polskim rynku działa od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t.
Nowa Dacia Bigster, zdjęcia: