nasz temat

Wskrzeszają modele sprzed lat. Klasyki z lat 90. w nowoczesnym (elektrycznym) wydaniu

2025-02-18 21:29

Renault 5, Opel Frontera czy Ford Capri. Koncerny wskrzeszają modele sprzed kilku dekad, oferując je we współczesnym, elektrycznym wydaniu. To ukłon zarówno w stronę młodszych klientów, jak i miłośników klasycznej motoryzacji.

Spis treści

  1. Opel Frontera
  2. Talbot konkurencją Dacii?
  3. Renault 5
  4. Ford Capri EV

Na rynku motoryzacyjnym trwa rewolucja. Toshihiro Mibe, szef Hondy, mówi o wydarzeniach, które określa się mianem zdarzających się raz na 100 lat. Koncerny notują straty, zwalniają pracowników i zamykają fabryki. Powodem jest m.in. silna konkurencja z Chin, ale i niechęć wielu Europejczyków do samochodów elektrycznych. Lekarstwem mają być państwowe dopłaty do elektryków, ale i lepiej dopasowana oferta producentów. Zauważalny jest trend powrotu do sprawdzonych rozwiązań sprzed lat, czyli modeli, które dziś wspominane są z nostalgią. Powracają one we współczesnym, elektrycznym wydaniu, nawiązując nie tylko nazwą do przodków z lat 90.

Opel Frontera

Na taki ruch zdecydował się m.in. Opel (koncern Stellantis), który pod koniec 2024 zaprezentował nową Fronterę (wersja w pełni elektryczna lub napęd hybrydowy, 5- lub 7-osobowa), produkowaną już w latach 1991-2004. Nowa Frontera nie ma już charakterystycznego koła zapasowego na klapie bagażnika czy zderzaka z rur i dużych reflektorów, ale zachowała cechy SUV-a, oferuje wiele miejsca wewnątrz, uwagę przykuwają także oldschoolowe felgi (zdjęcia w galerii).

Frontera Electric z pięcioma miejscami kosztuje 125 900 zł, w wersji hybrydowej – Frontera Hybrid z 48-woltowym napędem hybrydowym w jest w cenie od 102 900 zł. Frontera dostępna jest także w wersji siedmioosobowej (tylko z napędem Hybrid w wyposażeniu GS), za którą dopłata wynosi 3200 zł.

Talbot konkurencją Dacii?

Media donoszą, że Stellantis chciałby także wskrzesić (po 30 latach) brytyjską markę Talbot, która miałaby konkurować z budżetową Dacią. Francusko-włosko-amerykański koncern uzyskał prawa do tej ponad 100-letniej marki już w 2021 roku, a teraz zarejestrował markę Talbot we Francuskim Krajowym Instytucie Własności Przemysłowej. Talbot produkował w przeszłości takie modele jak Samba, Solara czy dostawczy Express. Osobowe modele marki, po przejęciu marki przez francuski koncern PSA Peugeot Citroen, zostały zastąpione w połowie lat 80. modelem Peugeot 309.

Renault 5

W 2024 roku zaprezentowano nowe, w pełni elektryczne Renault 5 E-TECH ELECTRIC. Mimo że samochód trafi do sprzedaży dopiero w tym roku, to już zdobył prestiżowy tytuł Car of the Year 2025. Renault 5 to kultowy model produkowany (5,5 mln egzemplarzy!) w latach 1972-1996. Teraz Renault chce powtórzyć ten sukces, pozycjonując 5, jako tanie (od 120 tys. zł), ekologiczne, miejskie auto o sportowym charakterze (120 lub 150 KM), które można zamawiać w jaskrawych kolorach.

Ford Capri EV

Ford Capri to również kultowy, sportowy model, który był produkowany w latach 1968–1986 i zyskał miano europejskiej odpowiedzi na amerykańskiego Mustanga. W 2024 roku Ford zaskoczył świat motoryzacji, prezentując zupełnie nowego, w pełni elektrycznego SUV-a coupe pod nazwą Capri EV. Podstawowy wariant oferuje 286 KM mocy maksymalnej z napędem na tylne koła i do 627 km zasięgu dzięki litowo-jonowej baterii o pojemności użytkowej 77 kWh. Najmocniejsza wersja Capri ma 340 KM mocy maksymalnej i jest dostępna z napędem na wszystkie koła. Cennik modelu rozpoczyna się od 226 770 zł za wersję o mocy 286 KM oraz od 246 770 zł za mocniejszy wariant. W przyszłości zamawiać będzie dostępny także Capri z silnikiem o mocy 170 KM – w cenie od 207 770 zł. 

Chińskie marki samochodów są do kupienia w Polsce. Lista jest coraz dłuższa

Powrót kultowych modeli, zdjęcia:

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to: