Spis treści
- Nowe stacje ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie
- Tańsze ładowanie w czasie nadprodukcji energii
- Samochody elektryczne w Polsce
Nowe stacje ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie
Hub składa się z trzech stacji ładowania prądem stałym (DC) oraz dwóch stacji prądu zmiennego (AC) o łącznej mocy prawie 1 MW. Pozwala to na zasilenie ośmiu pojazdów elektrycznych w tym samym momencie.
Zakres inwestycji przy Blue City wykracza poza instalację samych stacji ładowania. Zielona Strefa Elektromobilności, oprócz hubu szybkich stacji ładowania, została też wyposażona w miejsce do odpoczynku z zielenią i ławkami. Jedna z nich została wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu turbiny wiatrowej. Strefa to przestrzeń przewidziana dla kierowców i ich rodzin, którzy mogą z niej skorzystać podczas ładowania swoich pojazdów.
Tańsze ładowanie w czasie nadprodukcji energii
Za rozbudowę sieci ładowania pojazdów elektrycznych Polenergii odpowiada spółka Polenergia eMobility. Stacje zasilane są energią elektryczną w standardzie Energia 2051, która pochodzi z odnawialnych źródeł należących do Grupy. W godzinach, gdy nadprodukcja energii elektrycznej z OZE osiąga swoje szczyty, Polenergia eMobility oferuje znaczne obniżki cen dla użytkowników stacji ładowania.
Stacje szybkiego ładowania w nowo otwartym hubie zostały dostarczone przez renomowanego producenta – firmę Siemens Sp. z o.o., która specjalizuje się w innowacyjnych rozwiązaniach ładowania pojazdów elektrycznych. Technologia zastosowana w hubie pozwala na ultraszybkie ładowanie m.in. dzięki kablom chłodzonym cieczą (HPC), a także optymalizację wykorzystania energii, co przekłada się na efektywność całego systemu.
– Liczba samochodów elektrycznych w Polsce dynamicznie rośnie, a wraz z nią - popyt na infrastrukturę stacji ładowania. Polenergia eMobility wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oddając nowy hub wyposażony w szybkie stacje ładowania o łącznej mocy blisko 1 MW. Zielonastrefa, którą uruchomiliśmy w Warszawie to kolejne, po Autostradzie Wielkopolskiej, strategiczne miejsce wyposażone w nasze ładowarki elektryczne. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko spełnia, ale wręcz przewyższa oczekiwania współczesnych użytkowników pojazdów elektrycznych. Naszą przewaga jest także to, że energia, którą dostarczamy do naszych stacji ładowania, pochodzi w 100 proc. ze źródeł odnawialnych Polenergii – mówi Piotr Maciołek, członek zarządu Polenergia S.A.
– Zainstalowane w warszawskim hubie ładowarki Siemensa o indywidualnej mocy do 300 kW są pierwszymi tego typu rozwiązaniami w Polsce. Umożliwiają one ultraszybkie ładowanie pojazdów elektrycznych w zaledwie 15 minut. To mniej więcej tyle, ile potrzeba na wypicie kawyczy skorzystanie z toalety. Obecnie realizujemy dla Polenergii dostawy ponad 30 stacji o różnych mocach. Jesteśmy dumni z udziału w tym przełomowym projekcie, który przyczynia się do rozwoju elektryfikacji polskiego transportu drogowego. Nasze produkty powstają w ramach kontrolowanego łańcucha zasobów środowiskowych. Taki proces wspiera naszych partnerów w realizacji ich zobowiązań związanych z ESG – podkreśla Mariusz Kondraciuk, dyrektor branży smart infrastructure, Siemens Polska.
Samochody elektryczne w Polsce
Zgodnie z danymi Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, na koniec lipca 2024 roku zarejestrowanych samochodów zasilanych energią elektryczną było już w Polsce ponad 120 tys. Program "Mój Elektryk" uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, od 2021 roku wsparł zakup około 25 tys. pojazdów o wartości około 660 mln złotych. Elektryfikacja flot samochodowych to kluczowy element realizacji zobowiązań związanych z ESG (Environmental, Social, Governance), które coraz częściej stają się standardem dla polskichprzedsiębiorstw.
Obecnie w Polsce działa ponad 7500 ogólnodostępnych punktów ładowania, ale eksperci wskazują, że do 2025 roku ta liczba musi wzrosnąć przynajmniej trzykrotnie, aby sprostać potrzebom rynku. Niedawno Polenergia uruchomiła najszybsze stacje ładowania aut elektrycznych w Polsce. Chłodzone cieczą ultraszybkie ładowarki o mocy 400 kW stanęły przy Autostradzie Wielkopolskiej. Stacje znajdują się na terenie MOP-ów Chociszewo i Rogoziniec, w połowie drogi pomiędzy Poznaniem i Frankfurtem nad Odrą oraz niedaleko trasy ekspresowej S3. To jedyne w Polsce stacje ładowania pojazdów elektrycznych o tak dużej mocy. W Warszawie Polenergia posiada już 22 stacje ładowania o łącznej mocy ponad 2 MW.
Polenergia to największa polska prywatna grupa energetyczna.