Stacja Powerdot w krakowskiej galerii Kazimierz

i

Autor: Powerdot Stacja Powerdot w krakowskiej galerii Kazimierz

Samochody elektryczne

W tym mieście jest najwięcej samochodów elektrycznych. Reszta daleko w tyle

2024-11-20 15:40

Pierwsze miejsce w Polsce w zestawieniu miast z największą liczbą zarejestrowanych samochodów elektrycznych zajmuje Warszawa. Na drugim miejscu jest Kraków. I choć stolica Małopolski ma niemal czterokrotnie mniej tego typu pojazdów niż Warszawa, to właśnie tam znajduje się najpopularniejsza stacja ładowania elektryków z sieci Powerdot.

Warszawa z 13 tysiącami elektryków zarejestrowanymi pod koniec 2023 r. (dane PSNM), zajmuje pierwsze miejsce w Polsce w zestawieniu miast posiadających najwięcej samochodów elektrycznych. Na drugim miejscu jest Kraków, gdzie jeździ blisko 3,5 tys. elektryków. I choć stolica Małopolski ma niemal czterokrotnie mniej tego typu pojazdów, to właśnie tam znajduje się najczęściej odwiedzana przez osoby korzystające z sieci Powerdot, stacja ładowania elektryków w Polsce. Jest ona usytuowana w Galerii Kaźmierz, jednej z dwóch największych krakowskich galerii handlowych. Co ciekawe, w zestawieniu znalazły się ładowarki znalezione przy granicy Polski.

Na 10 najpopularniejszych stacjach odbyło się o 473 proc. więcej sesji ładowania niż wynosiła średnia dla całej infrastruktury Powerdot w badanym okresie. W trzech najpopularniejszych lokalizacjach wykonano z kolei o 744 proc. więcej ładowań niż wynosiła średnia dla całego kraju.

10 najpopularniejszych stacji ładowania elektryków z sieci Powerdot

  1. Galeria Kazimierz, Kraków
  2. Biedronka, Warszawa, ul. Pałacowa
  3. Decathlon Targówek, Warszawa
  4. CH Szpak, Przemyśl
  5. BIG Łubna
  6. Biedronka, Warszawa, ul. Syta
  7. Biedronka, Legnica, ul. Jaworzyńska
  8. Biedronka, Jarosław, ul. Krakowska
  9. OTO Park, Koszalin
  10. Galeria BEM, Zambrów

- Popularność Galerii Kazimierz wynika z jednej strony ze świetnej lokalizacji oraz specyfiki tego nowoczesnego obiektu, posiadającego ponad 160 sklepów, a z drugiej - z charakteru samej infrastruktury ładowania – wyjaśnia Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce. Użytkownicy aut elektrycznych mogą tam skorzystać z trzech złączy CCS, umożlwiających szybkie ładowanie, 4 złączy TYPE 2 oraz 2 złączy CHAdeMO, o całkowitej mocy wynoszącej 177 kW.

Druga na liście najpopularniejszych stacji, usytuowana przy ul. Pałacowej w Warszawie, dysponuje natomiast mocą 120 kW oraz trzema złączami: po jednym CCS, AC i CHAdeMO. Z wtyczek tych chętnie korzystają osoby robiące zakupy w Biedronce, ale na jej powodzenie ma też wpływ bliskość wyjazdu na Południową Obwodnicę Warszawy. Powerdot realizuje swoje inwestycje zgodnie ze strategią „destination charging”, czyli buduje stacje w sąsiedztwie obiektów handlowych, urzędów, centrów kultury i sportu, zakładając, że auto powinno się ładować wtedy, gdy jego użytkownik wykonuje swoje codzienne obowiązki. – Jeśli jednak takie obiekty dodatkowo znajdują się w pobliżu popularnych tras komunikacyjnych, w tym dróg ekspresowych, wówczas przyciągają one także podróżnych, co nas również cieszy – zauważa szef Powredot.

Podobny charakter ma stacja znajdująca się przy Decathlonie Targówek. Korzystają z niej nie tylko osoby robiące zakupy w popularnym markecie sportowym, ale też podróżujące trasą S8 z Warszawy do Białegostoku. Fanów elektromobilności przyciąga też duża moc dostępnych urządzeń – łącznie aż 250 kW, co jest najwyższą wartością w zestawieniu najpopularniejszych „ładowarek” (taka moc ma jeszcze stacja przy centrum handlowym BIG Łubna, położonym w okolicy podwarszawskiego Piaseczna).

Stacje ładowania w mniejszych miastach

- W sumie aż sześć na 10 stacji, w których odbyło się najwięcej sesji ładowania w III kwartale znajduje się poza aglomeracją warszawską. To bardzo dobra wiadomość, mamy bowiem namacalny dowód na to, że elektromobilność wkracza też do innych miast i miejscowości – zauważa Grigoriy Grigoriev. – Okazuje się, że problem z budową stacji wzdłuż tras szybkiego ruchu, wymaganych przez unijne rozporządzenie AFiR, nie przekreśla rozwoju elektromobilności w Polsce, jak sugeruje część komentatorów rynku. Wręcz przeciwnie, infrastruktura w Polsce rozwija się bardzo dobrze – podkreśla szef Powerdot.

Na uwagę zasługuje obecność na czwartym miejscu zestawienia stacji zlokalizowanej przy Centrum Handlowym Szpak w Przemyślu. Można tam naładować elektryka korzystając z dwóch złączy CCS oraz jednego Type 2, o łącznej mocy 120 kW. Urządzenie znajduje się w odległości zaledwie 15 km od przejścia granicznego w Medyce.

Kolejnym obiektem, którego sławę można przypisać zarówno działaniom lokalnej społeczności fanów elektryków, jak i ruchowi przygranicznemu, jest stacja usytuowana na parkingu Biedronki przy ul. Krakowskiej w Jarosławiu (ósme miejsce w zestawieniu). Stacja o mocy 120 kW znajduje się w odległości ok. 6 km od węzła autostradowego A4, prowadzącego do przejścia granicznego w Korczowej. Jest to obecnie główna trasa ekspresowa z Polski i zachodniej Europy na Ukrainę, a województwo podkarpackie ma jeszcze stosunkowo słabo rozwinięta infrastrukturę do szybkiego ładowania elektryków.

Powerdot uruchomił do tej pory (listopad 2024) w Polsce 700 punktów ładowania wyposażonych w 950 złącz.

Powerdot rozpoczął działalność w 2018 roku w Portugalii. W 2020 roku firma rozpoczęła ekspansję, otrzymując w kolejnych latach potężne finansowanie na dalszy rozwój. "Jesteśmy największym niezależnym operatorem ładowarek w Europie" - czytamy na stronie powerdot.eu.

Tesla Cybertruck w Warszawie, zdjęcia: 

Tesla Cybertruck