Warszawa z 13 tysiącami elektryków zarejestrowanymi pod koniec 2023 r. (dane PSNM), zajmuje pierwsze miejsce w Polsce w zestawieniu miast posiadających najwięcej samochodów elektrycznych. Na drugim miejscu jest Kraków, gdzie jeździ blisko 3,5 tys. elektryków. I choć stolica Małopolski ma niemal czterokrotnie mniej tego typu pojazdów, to właśnie tam znajduje się najczęściej odwiedzana przez osoby korzystające z sieci Powerdot, stacja ładowania elektryków w Polsce. Jest ona usytuowana w Galerii Kaźmierz, jednej z dwóch największych krakowskich galerii handlowych. Co ciekawe, w zestawieniu znalazły się ładowarki znalezione przy granicy Polski.
Na 10 najpopularniejszych stacjach odbyło się o 473 proc. więcej sesji ładowania niż wynosiła średnia dla całej infrastruktury Powerdot w badanym okresie. W trzech najpopularniejszych lokalizacjach wykonano z kolei o 744 proc. więcej ładowań niż wynosiła średnia dla całego kraju.
10 najpopularniejszych stacji ładowania elektryków z sieci Powerdot
- Galeria Kazimierz, Kraków
- Biedronka, Warszawa, ul. Pałacowa
- Decathlon Targówek, Warszawa
- CH Szpak, Przemyśl
- BIG Łubna
- Biedronka, Warszawa, ul. Syta
- Biedronka, Legnica, ul. Jaworzyńska
- Biedronka, Jarosław, ul. Krakowska
- OTO Park, Koszalin
- Galeria BEM, Zambrów
- Popularność Galerii Kazimierz wynika z jednej strony ze świetnej lokalizacji oraz specyfiki tego nowoczesnego obiektu, posiadającego ponad 160 sklepów, a z drugiej - z charakteru samej infrastruktury ładowania – wyjaśnia Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce. Użytkownicy aut elektrycznych mogą tam skorzystać z trzech złączy CCS, umożlwiających szybkie ładowanie, 4 złączy TYPE 2 oraz 2 złączy CHAdeMO, o całkowitej mocy wynoszącej 177 kW.
Druga na liście najpopularniejszych stacji, usytuowana przy ul. Pałacowej w Warszawie, dysponuje natomiast mocą 120 kW oraz trzema złączami: po jednym CCS, AC i CHAdeMO. Z wtyczek tych chętnie korzystają osoby robiące zakupy w Biedronce, ale na jej powodzenie ma też wpływ bliskość wyjazdu na Południową Obwodnicę Warszawy. Powerdot realizuje swoje inwestycje zgodnie ze strategią „destination charging”, czyli buduje stacje w sąsiedztwie obiektów handlowych, urzędów, centrów kultury i sportu, zakładając, że auto powinno się ładować wtedy, gdy jego użytkownik wykonuje swoje codzienne obowiązki. – Jeśli jednak takie obiekty dodatkowo znajdują się w pobliżu popularnych tras komunikacyjnych, w tym dróg ekspresowych, wówczas przyciągają one także podróżnych, co nas również cieszy – zauważa szef Powredot.
Podobny charakter ma stacja znajdująca się przy Decathlonie Targówek. Korzystają z niej nie tylko osoby robiące zakupy w popularnym markecie sportowym, ale też podróżujące trasą S8 z Warszawy do Białegostoku. Fanów elektromobilności przyciąga też duża moc dostępnych urządzeń – łącznie aż 250 kW, co jest najwyższą wartością w zestawieniu najpopularniejszych „ładowarek” (taka moc ma jeszcze stacja przy centrum handlowym BIG Łubna, położonym w okolicy podwarszawskiego Piaseczna).
Stacje ładowania w mniejszych miastach
- W sumie aż sześć na 10 stacji, w których odbyło się najwięcej sesji ładowania w III kwartale znajduje się poza aglomeracją warszawską. To bardzo dobra wiadomość, mamy bowiem namacalny dowód na to, że elektromobilność wkracza też do innych miast i miejscowości – zauważa Grigoriy Grigoriev. – Okazuje się, że problem z budową stacji wzdłuż tras szybkiego ruchu, wymaganych przez unijne rozporządzenie AFiR, nie przekreśla rozwoju elektromobilności w Polsce, jak sugeruje część komentatorów rynku. Wręcz przeciwnie, infrastruktura w Polsce rozwija się bardzo dobrze – podkreśla szef Powerdot.
Na uwagę zasługuje obecność na czwartym miejscu zestawienia stacji zlokalizowanej przy Centrum Handlowym Szpak w Przemyślu. Można tam naładować elektryka korzystając z dwóch złączy CCS oraz jednego Type 2, o łącznej mocy 120 kW. Urządzenie znajduje się w odległości zaledwie 15 km od przejścia granicznego w Medyce.
Kolejnym obiektem, którego sławę można przypisać zarówno działaniom lokalnej społeczności fanów elektryków, jak i ruchowi przygranicznemu, jest stacja usytuowana na parkingu Biedronki przy ul. Krakowskiej w Jarosławiu (ósme miejsce w zestawieniu). Stacja o mocy 120 kW znajduje się w odległości ok. 6 km od węzła autostradowego A4, prowadzącego do przejścia granicznego w Korczowej. Jest to obecnie główna trasa ekspresowa z Polski i zachodniej Europy na Ukrainę, a województwo podkarpackie ma jeszcze stosunkowo słabo rozwinięta infrastrukturę do szybkiego ładowania elektryków.
Powerdot uruchomił do tej pory (listopad 2024) w Polsce 700 punktów ładowania wyposażonych w 950 złącz.
Powerdot rozpoczął działalność w 2018 roku w Portugalii. W 2020 roku firma rozpoczęła ekspansję, otrzymując w kolejnych latach potężne finansowanie na dalszy rozwój. "Jesteśmy największym niezależnym operatorem ładowarek w Europie" - czytamy na stronie powerdot.eu.
Tesla Cybertruck w Warszawie, zdjęcia: